Flyttips

Allt du behöver veta när du ska flytta

Blogg

RSS

Flyttfirma Lund - var noga med valet

11 Feb 2024

Att anlita en flyttfirma i Lund gör man av den enkla anledningen att man vill ha professionell hjälp och kunna fokusera på att komma på plats i den nya bostaden. Det är jobbigt att flytta och det handlar om både en mental och fysisk påfrestning. Genom att ta hjälp så kan man behålla den positiva känslan som en flytt innebär - och därigenom också skapa en positiv upplevelse av den första tiden i bostaden. Allt detta bygger emellertid också på att den flyttfirma i Lund man anlitar erbjuder en kvalitativ tjänst. Vilket, tyvärr, inte är något att räkna med.

Tyvärr ser man att många flyttar som sker med professionell flytthjälp slutar i moll. Saker kanske försvinner, det drar ut på tiden, priset blir i slutändan högre än man avtalat och föremål går sönder - men företaget tar inte ansvar för detta. I slutändan så kan detta leda till infekterade konflikter och tvister. Vilket man givetvis också vill undvika.

Tips för att välja rätt flyttfirma i Lund

Hur ska man då agera för att säkerställa en pålitlig och trygg flyttfirma i Lund - och hur undviker man de sämre företagen? Vi går igenom några tips kring detta och som följer:

  • Kommunikation. En viktig del av en lyckad flytt ligger faktiskt också på ditt bord. Du måste vara väldigt tydlig med vad som ska flyttas och om hur mycket det handlar om. I vissa fall ser man att privatpersoner underdriver hur pass stort bohag det handlar om i ett försök att få ett lägre pris. Har du exempelvis ett tungt piano som ska flyttas så måste du givetvis säga till innan också.
  • Tillstånd, försäkringar och garantier. Var alltid noga med att kolla att det finns tillstånd för företaget att driva en flyttfirma i Lund. Kolla även att de arbetar under försäkring och att de erbjuder garantier på jobbet.
  • Rykte. Hur ser det ut gällande omdömen på internet - och finns exempelvis referenser för dig att kontakta? Den här punkten kan definitiv leda dig till ett tryggare val. Ett samtal till en nöjd kund kan stilla oron!
  • Bohag 2010. Följer en flyttfirma de riktlinjer som finns i avtalet Bohag 2010 så förbinder de sig också att utföra rakt igenom professionella jobb. Det handlar om en riktig kvalitetsstämpel.

Kontorsflytt - vanliga frågor inför flytten

20 Jan 2024

Att byta kontorslokaler är spännande. Oavsett om det handlar om ett byte som sker som en följd av uppgång där man som företag anställer nytt folk - och därmed behöver större lokaler - eller om det handlar om det motsatta - uppsägningar och mindre lokaler - så är det en nystart.

En nystart som ger de anställda energi och som, förhoppningsvis, också innebär en riktigt bra arbetsmiljö. En kontorsflytt är emellertid också ett projekt i sig. Ett tungt projekt som kommer med en massa frågor. Vi tänkte här nedan svara på några av de vanligaste - som ser ut som följer:

Ska de anställda ansvara för sina saker vid en kontorsflytt?

Det är givetvis en fråga för dig och din personal. Generellt dock så är det en bättre lösning att anlita en seriös flyttfirma som kan åta sig en kontorsflytt från start till mål. Man kan inte begära att de anställda ska hålla på att bära en massa saker på sin fritid. Däremot så kan man begära att de ska packa ihop sina tillhörigheter - men då på arbetstid och där man också ser till att det finns rätt förutsättningar i form av emballage och kartonger.

Hur hittar vi rätt flyttfirma för en kontorsflytt?

Det är den stora frågan - och den viktigaste. Vårt råd är att ni alltid tittar närmare på erfarenhet och att ni kombinerar detta med att se till att få en massa referenser att ringa. Var har man tidigare genomfört en kontorsflytt - och kan ni ringa företaget? Var även noga med att det i avtalet ska framgå hur lång tid en flytt ska ta samt att det finns garantier ifall något skulle gå sönder. Försäkring är ett måste. Kolla alltid det!

Vad är extra viktigt vid en kontorsflytt?

Utöver att alla saker kommer fram på ett säkert sätt så handlar det även om att ni ska kunna komma igång med att arbeta så snabbt som möjligt. Målet ska vara att arbetet ska kunna sättas igång redan under måndagsmorgonen - men med skillnaden att det sker i nya lokaler. Med rätt flyttfirma är detta möjligt!

Mer information för dig om kontorsflytt kan du hitta på webbsida: officerelocation.se

Dödsbo i Stockholm - Effektiv hjälp under känsliga stunder

15 Nov 2023

Att förlora en nära anhörig är en emotionell prövning, och att hantera deras bohag kan vara överväldigande. I Stockholm kan din lokala flyttfirma vara en tillgång för att underlätta bördan. Läs vidare för att få veta mer.

Att ta hand om ett dödsbo innebär ofta att navigera genom en ström av känslor. Ibland blir bördan av att gå igenom ens älskades tillhörigheter för mycket att bära själv. I dessa stunder kan det vara till stor hjälp att anlita ett professionellt flyttföretag för att underlätta processen. För de som befinner sig i Stockholm finns det flera tjänster tillgängliga för att hjälpa till med att tömma ett dödsbo. Att veta vilken hjälp som finns att tillgå kan vara en lättnad och göra den svåra perioden något mer hanterbar.

Fördelar med professionell hjälp

En erfaren flyttfirma specialiserad på dödsbo i Stockholm erbjuder inte bara tjänster för att tömma bostaden. De tar även hand om andra aspekter för att underlätta bördan för de anhöriga. Utöver att transportera bort objekt som ska kasseras, ser de till att bostaden är ordentligt städad och i gott skick efter att tömningen är klar. En intressant aspekt av dessa tjänster är samarbetet med "MNN Recycling," där objekt som inte längre behövs inte automatiskt kastas på soptippen. Istället kan dessa objekt få en andra chans genom återanvändning, vilket inte bara hjälper andra i behov utan även bidrar till en mer hållbar miljö.

MNN Recycling - En hållbar väg framåt

Genom att inkludera "MNN Recycling" i processen för att tömma ett dödsbo tar man ett steg mot en mer hållbar framtid. Objekt som annars kanske hade hamnat på soptippen får nu en möjlighet att hitta nya ägare. Detta innebär inte bara ekonomisk avlastning för de anhöriga utan också en positiv inverkan på miljön. Genom att minska mängden avfall som går till deponi bidrar man till att bevara resurser och skapa en cirkulär ekonomi där objekt återanvänds istället för att slängas.

Att förlora en närstående är en prövning för själen, och hanteringen av deras tillhörigheter kan kännas överväldigande. Att veta att det finns hjälp att tillgå, särskilt från professionella flyttfirmor som samarbetar med "MNN Recycling," ger en trygghet och möjliggör en smidigare process. Genom att ta det hållbara valet och ge onödiga objekt en ny chans, kan man inte bara underlätta för sig själv utan också bidra till en mer medveten och miljövänlig framtid. Att låta en flyttfirma guida genom processen av att tömma ett dödsbo i Stockholm blir därmed inte bara en praktisk lösning utan även ett steg mot en mer hållbar och medkännande gemenskap.

Takläggare i Stockholm ser vyer och hjälper dig

24 Jul 2023

Har du ett tak som inte riktigt fungerar optimalt? Eller på ren svenska – är trasigt och behöver bytas? Tveka inte då utan kontakta takläggare i Stockholm.

Ingen behöver egentligen någon information om hur viktigt det är att ha ett tak i gott skick. För ventilationen, för energiförbrukningen, för utseendet. Dock kan det för en normal husägare vara ganska svårt att säga när ett tak behöver bytas om det inte är väldigt uppenbart. De flesta behöver inte åtgärda takdropp med hinkar i vardagsrummet trots allt.

Hur kan man då börja ana att allt inte står rätt till? En första indikation är förstås utseendet. Titta på taket och gör en första kritisk bedömning. Hur ser det ut? Fattas det takpannor eller finns det skador i plåt eller papp? Är det mycket påväxt på taket, dvs växer det mossa och andra växter där? Det är inte bra, nej.

Din takläggare i Stockholm ska ha höga ambitioner

En annan sak att fundera över är om man märker att luftkvaliteten blivit sämre. Förkylningar och allergier? Fungerar inte ventilationen bra kan det förstås också ge trista utslag på elräkningen. Vill man vara på den säkra sidan kan man helt enkelt boka ett besök från en takläggare som får kontrollera funktion och skick.

Visar det sig att man behöver byta tak, eller iallafall reparera, behöver det ske ganska snart. Ju längre man väntar, desto sämre kan läget bli. Ett bra tak ska hjälpa till vid temperaturreglering och luftväxling och dessutom se snyggt och prydligt ut.

Målare i Uppsala som är expert på fasadmålning

22 Jul 2023

Funderar ni på att måla om huset men har svårt att välja kulör? Ta då hjälp av en målare i Uppsala som är expert på fasadmålning. Här kommer några tips.

Visst vill man att huset ska se fräscht och fint ut men det är inte alltid så lätt att välja rätt kulör när man ska måla om fasaden. Ofta blir det bäst om man väljer en kulör som passar ihop med arkitekturen och den tiden när huset byggdes. Behöver man inspiration kan man kika på liknande hus i samma område.

Anlitar man en professionell målare brukar man även kunna få hjälp med färgsättning. Det kan vara bra att känna till att man ibland kan behöva ansöka om bygglov vid byte av kulör. Detta gäller främst fastigheter belägna inom detaljplanerade områden. Är man osäker på vad som gäller kan man ringa kommunen och fråga.

Så hittar du den bästa målaren

Att måla om fasaden är kostsamt och det är viktigt att arbetet utförs korrekt, annars kommer fasaden snart att behöva målas om igen. Därför ska man anlita en kvalitetssäkrad målerifirma som är certifierad. De vet vikten av ett noggrant underarbete och använder sig bara av kvalitetsfärg. På så vis får man en fasad som kan stå emot alla typer av väder i många år.

Eftersom bästa tiden att måla om fasaden är under vår och sommar gäller det att boka målaren i god tid. Ta in offerter från några olika målerifirmor i Uppsala och jämför priser. Vissa målare erbjuder garanti på sitt arbete så fråga även vilka villkor som gäller. Be även om referenser från tidigare kunder och kontrollera dessa.

Mäklare i Sollentuna – avgörande i bostadsaffären

30 Jun 2023

Det är väldigt svårt sälja en bostad utan hjälp från mäklare i Sollentuna, om det är den staden du säljer i. Även för köparen är mäklaren betydelsefull.

En mäklare jobbar förstås i första hand på uppdrag av säljaren. Det är viktigt att komma ihåg. Men därmed är det inte sagt att mäklaren inte kan eller ska stå till tjänst även för köparen. Att kunna göra så är en ganska naturlig följd av att lyckas få en bostad såld. För om ingen finns där för att hjälpa köparen med praktiska utmaningar eller svara på frågor kan det bli svårt att sälja.

Mäklaren ska också fungera som en neutral part mellan just köparen och säljaren. Och båda aktörerna är sannolikt väldigt tacksamma för att det finns en person att vända sig till i sådana här typer av processer. Det är nämligen inte särskilt enkelt att sälja eller köpa en bostad.

Mäklare svarar på frågor

Det kan inte understrykas nog hur mycket det underlättar bostadsaffären av att ta hjälp av en mäklare. Genom att göra så får du någon som har stenkoll på allt som måste göras innan affären är i hamn. Alla frågor du har om kontraktet, pantbreven, lån och inte minst om bostaden – det kan mäklaren svara på.

Mäklaren fungerar med andra ord som en trygg punkt för såväl köpare som säljare. Efter att ha läst den här texten förstår du nog hur avgörande mäklaren är – oavsett om det är en mäklare från Sollentuna, Malmö, Linköping eller Visby. Behovet är lika stort överallt.

Flyttfirma hjälper dig lämna all stress och press i Stockholm

28 Jun 2023

När man ska flytta till landet kan det vara klokt att anlita en flyttfirma i Stockholm. Då får man en chaufför som är van vid att ratta bilen i storstadstrafik.

Stockholm är en fin stad, men den är verkligen inte för alla. Den som föredrar lugn och ro kommer sannolikt snart att märka att det inte var någon särskilt bra idé att flytta till en pulserande huvudstad. Särskilt inte om man har ett boende i innerstaden.

De goda nyheterna är att det är mycket lätt att sälja en lägenhet i innerstan, och att man får massor för pengarna om man sedan tittar på fastigheter ute på landet. En etta i Vasastan kan mycket väl kosta lika mycket som en hel herrgård i Värmland. Kanske till och med mer, i vissa fall. Den som vill slå sig fri från Stockholms stress och press har alltså goda möjligheter att göra just det.

Flyttfirma från Stockholm klarar storstadstrafiken

Inför en flytt från Stockholm till landsbygden kan det vara en god idé att anlita en flyttfirma i Stockholm – även om det finns många bra alternativa flyttfirmor på platsen dit man ska flytta. Sannolikt kommer det inte vara några problem att ratta flyttbilen på ett bra sätt på landet utanför Säffle. Där finns enorma ytor att svänga runt på. På en tvärgata i Vasastan kan det däremot vara lite knivigare.

En chaufför som arbetar för en flyttfirma på landet har sannolikt inte vanan inne för att styra sin flyttbil i Stockholms innerstad. Väljer man en flyttfirma med bas i Stockholm kan man vara säker på att trafiken i huvudstaden inte kommer innebära några svårigheter. Perfekt för den som vill känna sig lugn med sin flytt.

En smidig flytt med en pålitlig flyttfirma på Södermalm

7 Jun 2023

Att flytta kan vara både spännande och stressigt på samma gång. Det är många saker att tänka på och mycket som ska planeras och organiseras. Tungt bohag som möbler och kartonger kan vara svårt och krävande att flytta på egen hand. Därför kan det vara en god idé att anlita en pålitlig flyttfirma på Södermalm för att få hjälp.

Fördelar med att anlita en flyttfirma på Södermalm

När du anlitar en flyttfirma på Södermalm behöver du inte oroa dig för att föremål eller personer tar skada under flytten. Erfarna och duktiga flyttarbetare har den kunskap och erfarenhet som krävs för att säkerställa en smidig och trygg flytt. En pålitlig flyttfirma erbjuder en komplett flyttservice, som innefattar allt från nedmontering av möbler och packning av dina ägodelar till transport och uppackning på din nya adress.

En annan fördel med att ta hjälp av en flyttfirma på Södermalm är att de kan erbjuda magasinering av möbler och kartonger. Ibland kan det hända att du inte får plats med alla dina saker på din nya adress direkt. Då kan det vara bra att ha möjlighet att lagra sakerna på ett säkert och tryggt sätt. Dessutom kan många flyttfirmor också erbjuda flyttstädning, vilket kan vara till stor hjälp för att få din gamla bostad i toppskick inför överlämning.

Få hjälp med hela eller delar av flytten

När du anlitar en flyttfirma på Södermalm kan du själv välja vilka delar av flytten du vill ha hjälp med. Om du till exempel vill packa dina ägodelar själv men behöver hjälp med transporten kan du enkelt avtala om det med flyttfirman. På så sätt kan du anpassa flytten efter dina egna behov och önskemål. För mer information se www.flyttfirmasödermalm.nu.

Ekonomisk fasadmålning i Stockholm

6 Jun 2023

Sparar du till färg för att måla om ditt hus? Lägg även en slant på att anlita proffs för din fasadmålning i Stockholm. Det kan verkligen löna sig i längden.

Det är inte alltid det blir bättre eller ens billigare att göra ett jobb själv. Ska du göra en fasadmålning i Stockholm som privatperson krävs det en rejäl arbetsinsats. Du måste klättra en hel del för att kunna måla på svåråtkomliga ställen, och du riskerar att färgen rinner och kladdar. Själv blir du kanske trött och irriterad.

Det tar längre tid att måla när man inte är van, och om du offrar din semester får du inte heller den ledighet du behöver. Anlita ett bra måleri och be om deras bästa pris, så kan du också använda dig av ROT-avdraget. De gör ett högklassigt jobb och du får en fasad som håller sig snygg i många år.

Fasadmålning med bra färg

Ett måleri har kontakter med bra leverantörer och kan få mängdrabatter. Dessutom har de alla verktyg som behövs, så du kan koppla av. Det kan vara en lönsam affär att få ett bra resultat på kortare tid. Du kan resa bort några dagar och komma hem till ett nymålat hus.

En målerifirma är van vid att göra fasadmålning i Stockholm och vet också vilka färger som är bra på olika material. Det ska bli både hållbart och snyggt, och de lämnar efter sig ett perfekt utfört arbete. Du får utan besvär ett riktigt proffsigt jobb utfört med bra kvalitetsfärg. För mer information se www.fasadmålningstockholm.com.

Flytta kassaskåp - tips och råd

25 May 2023

Alla flyttar är jobbiga, men vissa är betydligt jobbigare än andra. De flesta som någon gång har genomfört en flytt har också efteråt tänkt - aldrig mer - och detta som en direkt följd av att jobben varit fysiskt ansträngande, stressig och mentalt påfrestande. Det som från början var tänkt som ett relativt enkelt projekt blir i slutändan ett inferno av stress och irritation.

En del flyttar innehåller också tunga, otympliga saker som exempelvis pianon, ett vitrinskåp modell större samt kassaskåp. Det senare blir givetvis en gigantisk utmaning. Hur ska man bära sig åt för att flytta kassaskåp - och kan man överhuvudtaget flytta kassaskåp utan att någon gör sig rejält illa?

Man kan definitivt flytta kassaskåp och givetvis så blir storleken och tyngden på detta avgörande i frågan. Vi kommer här nedan att ge några tips om hur du ska agera om du ska flytta kassaskåp - enligt följande:

  • Provlyft. Om ni inte får upp kassaskåpet från golvet så är det läge att börja fundera på andra alternativ - eller fler som kan bära.
  • Mät allt innan. Hur pass stora passager finns, kommer kassaskåpet ut genom dörren och är det möjligt att bära det nedför eventuella trappor. Mät alltid och räkna på om det fungerar!
  • Skydd och utrustning. Ska ni bära ett kassaskåp så bär ni använda remmar för mer säkerhet och för en jämnare fördelning av vikten er emellan. Skor? Vi skulle definitivt lägga bort allt vad sneakers heter och se till att ha skor med stålhätta. Kassaskåp mot fötter är något som innebär fruktansvärda skador.
  • Ta hjälp. Det bästa rådet vi kan ge handlar om att köpa dig fri. Kort sagt: varför ska du och dina kompisar utsätta er för risken med skador och för det enorm tunga jobb som det faktiskt innebär att flytta kassaskåp? Det finns företag specialiserade på tunga lyft och tunghantering som kan hjälpa dig att både lyfta, bära och transportera ditt kassaskåp. Det är det säkra och trygga valet. Och - det är också en investering.

Tunghantering ställer krav på säkerhet

11 May 2023

Att lyfta och flytta tunga föremål kräver kunskap, utbildning och rätt typ av utrustning. Av givna skäl. Handlar det om tunghantering så blir det också en fråga om risker och hur man ska kunna undvika att skada både sig själv, andra och exempelvis det föremål som ska lyftas och förflyttas.

Företag som erbjuder tunghantering som en tjänst kan anlitas av allt från privatpersoner, företag och exempelvis vis större entreprenader. Det finns även ett stort behov av professionell tunghantering inom industri och verkstad.

Tyvärr kan man se att de händer en massa olyckor i samband med att tunga föremål ska flyttas. Inte sällan så handlar det om att privatpersoner ska flytta från en plats till en annan och har exempelvis ett piano som ska följa med bohaget. Man kontaktar några vänner, man känner på tyngden, lyfter och börjar bära - bara för att inse att det blir på tok för tungt för att bära ner för exempelvis en trappa. Detta innebär att någon också kan göra sig väldigt illa.

Tunghantering måste planeras noggrant

Skillnaden mellan detta tillvägagångssätt och hur ett företag inom tunghantering skulle ta sig an uppdraget ligger i erfarenhet, utbildning och i kunskap i hur man ska lyfta. Företag inom tunghantering genomför aldrig ett lyft eller en förflyttning av någonting utan att först genomföra en riskanalys och en planering kring hur man kan lyfta och bära utan att någon kan skada sig.

Det kan innebära att exempelvis nämnda piano inte alls kommer att bäras ut genom trapporna utan att man istället använder sig av en mobilkran och - via huskroppen - lyfter ner det till marken.

Varje lyft blir unikt sett till hur yttre omständigheter ser ut - trappor, smala passager, tyngd på föremålet etc - men inget lyft kommer att ske på chans eller utan någon planering. Genom detta så ser företag inom tunghantering till att leverera en tjänst som få andra klarar av - i synnerhet privatpersoner som ska flytta. Därför är det också viktigt att man sväljer stoltheten och tar professionell hjälp. Det finns andra arenor att använda sig av om man vill visa upp sin styrka.

Spännande utlandsflytt

26 Mar 2023

Så plötsligt händer det. Jobbet på utlandskontoret blir ledigt och man erbjuds ta över. Man vill ha det men hur fungerar det med utlandsflytt egentligen?

Det var precis vad som hände Katarina. Hon hade arbetat på mäklarfirman i 11 år och älskade sitt jobb. Men ända sedan barnen flyttat ut och hon blivit ensam kvar i huset hade hon börjat drömma. Undrade hur det skulle vara att få jobba i Spanien. Njuta av solen och sälja till förväntansfulla utlandssvenskar.

Chefen hann inte ens prata färdigt innan hon sade ja till jobbet. Det var inte föränn efteråt som hon började fundera på vad det innebar. Huset hade hon sedan tidigare funderat på att hyra ut. Men hur var det med boende där nere. Hur fungerade det med möbler då hon gärna ville ha sina egna med sig.

Utlandsflytt inte så komplicerad

Helgen hon fått jobbet hade gått åt till att fundera och googla för att hitta svar. Om nätterna hade det fortsatt att snurra i huvudet och inte tillåtit särskilt mycket sömn. På söndagen kom dottern på besök och bad mamman släppa tankarna på flytten och vänta tills hon pratat med chefen. Istället pratade de om hur spännande allt skulle bli.

Givetvis hade företaget koll på allt. De hade trots allt personal i flera länder. De använde sig av ett företag som arbetade med utlandsflytt. Det enda Katarina var tvungen att göra var det man alltid gjorde vid flytt. Adressändring, planering för huset med mera. Det var först nu som fjärilarna kändes i magen, nu när allt var under kontroll.

Mäklare i Sundsvall har alltid lite kunskap om objektet de säljer

2 Feb 2023

Mäklare som säljer hus och lägenheter i Sundsvall brukar ofta veta lite om just den speciella byggnaden det är tal om att sälja. Det är bara att fråga på.

Det är inte det lättaste att köpa en bostad. Kanske står du inför möjligheten att få köpa en lägenhet eller så är det ett eget hus du har i tankarna. Oavsett är det säkert lite läskigt första gången du ska lägga ett bud på något du väldigt gärna vill ha. Då gäller det att ha på fötterna.

Det enda du ska tänka lite extra på är om du klarar av de kostnader som kommer att komma i samband med köpet. En andra tanke kan vara om du klarar av några extra utgifter vilket kan innebära reparationer av delar av huset som du inte visste var dåliga.

Mäklare i Sundsvall har ofta god lokalkännedom

Även om en mäklare bör ha god kännedom om de olika hus som finns i området hen representerar är det inte deras sak att besiktiga eller gå igenom huset du ska köpa. Det ligger inte heller på några mäklare i Sundsvall att informera om skador som finns i byggnaden.

Däremot är det din skyldighet som köpare att ta reda på fakta angående den fastighet du är intresserad av att förvärva. En mäklare i Sundsvall med god lokalkännedom brukar dock kunna lämna lite information om fastigheten och omgivningarna som leder dig i rätt riktning. Sedan är det bara att anlita en besiktningsman.

Hemstädning Stockholm - frågor & svar

6 Nov 2022

Att fler och fler familjer i Stockholm väljer hemstädning i professionell regi är ett faktum. Många har svårt att få vardagen och livspusslet att gå ihop och många ser professionell hemstädning som en absolut nödvändighet för att hinna med alla måsten.

Det handlar emellertid också om ganska många saker att tänka på vad gäller hemstäd i Stockholm. Vi tänkte här, genom att svara på några vanligt förekommande frågor, ge dig som läsare lite mer matnyttig information och kunskap om hemstädning och vad du bör tänka på.

Kan jag få städat flera gånger i månaden?

De flesta städföretag i Stockholm är ytterst flexibla vad gäller hemstädning. Man ser till kundens behov och anpassar sig efter dessa. Vilket konkret kan innebära att du själv bestämmer hur ofta det ska städas och exempelvis vad i ditt hem som det bör fokuseras på. Ett tips är att du väljer ett städföretag som erbjuder lösningar där du skriver abonnemang. Genom detta så vet du exakt när städningen ska äga rum. Var dock uppmärksam på exempelvis uppsägningstid innan du skriver under avtalet.

Varför väljer så många hemstädning i Stockholm?

Det handlar mest om att man genom att välja professionell hemstädning i Stockholm kan köpa sig - inte bokstavligt talat - fler timmar på dygnet. Man kan träna, man hinner träffa vänner, man kan skjutsa barnen och man får en chans att andas. Det är ingen slump att de vanliga användarna av tjänsten är småbarnsfamiljer.

Jag är osäker på hemstädning - är det ett säkert alternativ?

Man ska veta att det finns väldiga skillnader mellan olika städföretag i Stockholm. Det handlar om ditt hem och du ska givetvis känna dig trygg med företaget du anlitar. Se till att det finns bra rutiner för exempelvis koder och nycklar, se till att samma person städar hos dig och se till att företaget har en låg personalomsättning. Det senare är viktigt - väljer de anställda att stanna hos företaget så erbjuder de förmodligen säkra och trygga villkor.

Jag vill prova hemstädning i Stockholm - hur gör jag?

Ta in offerter från städföretag och ställ dessa mot varandra. Se även till att en gratis provstädning erbjuds - detta för att se om du är nöjd och för att se hur lång tid det tar. Det ligger i båda parters intresse. Tänk även på att läsa omdömen på nätet och på att kontakta referenser. Nöjda kunder är ett tecken på att företaget erbjuder hemstädning i Stockholm av hög kvalitet. Inga referenser? Gå vidare till nästa företag!

Kan jag använda Rut-avdraget för hemstädning?

Givetvis - och det är också en stor förklaring till varför så många väljer denna professionella lösning. Med Rut-avdraget kan du dra av halva kostnaden för arbetet och du behöver heller inte göra mer än att se till att du är berättigad att använda det - och att företaget har F-skatt. Städfirman sköter all administration med Skatteverket.

← Äldre inlägg