Blogg

Viktigt att ha koll på flyttstädningen

14 sep 2017

När man ska flytta kan vissa moment faktiskt vara ganska roliga. Även om packandet, bärandet och transporterande kan vara slitsamt så har man någonting spännande framför sig som man ser fram emot och längtar till. Med en flyttstädning är det precis tvärtom; då måste man ju istället återvända till det gamla boendet för att genomföra det allra tråkigaste momentet som en flytt för med sig.

Det är därför inte ovanligt att man struntar i denna flyttstädning och lämnar sin bostad vind för våg. Detta är dock ingenting som rekommenderas då en sådan manöver kan innebära att man får betala en ganska hög summa till de nya ägarna av bostaden. Detsamma gäller om man genomför en flyttstädning på ett dåligt sätt – då kan man också få ersättningskrav från de nya ägarna neddimpandes i sin brevlåda. Om man exempelvis ska flytta från Stockholm och struntar i sin flyttstädning så riskerar man alltså ett slags vite och detta är onödigt då det faktiskt finns andra alternativ att luta sig mot; nämligen att anlita en professionell firma för ändamålet.

Genom att anlita en städfirma för denna flyttstädning i Stockholm så frigör man sig fram ansvaret och det är istället denna firma som står för en garanti på att jobbet blir korrekt utfört. Summan man betalar för en flyttstädning i Stockholm är dessutom lägre än det vite man riskerar att få om man helt struntar i den och därför är det att föredra att man tar hjälp. Om det nu finns billig hjälp att få med en flyttstädning i Stockholm så behöver man inte krypa omkring, tömd på energi och rengöra avlopp-, golvbrunnar, skåp, golv, fönster, spis- och ugn, kyl- och frys – ja, alla detaljer som inkluderas i en flyttstädning. Det är skönare att betala en rimlig summa pengar, få en flyttstädning genomförd och tryggt luta sig tillbaka – med garantin i handen – och veta att de nya ägarna i Stockholm inte kommer att ha något att anmärka på överhuvudtaget.

Flyttstädning i Stockholm handlar om att visa respekt

Det här går att vända på också och här får man ställa sig frågan om hur roligt man själv skulle tycka att det var att komma till sin nya bostad och upptäcka att det inte var städat. Tänker man på det sättet så inser man också vikten av att en flyttstädning verkligen blir gjord och detta oavsett om det handlar om Stockholm eller någon annan stad i Sverige.

Man städar för att de nya ägarna ska kunna installera sig, de nya ägarna har i sin tur städat sin gamla bostad och ägarna till den bostad där du ska flytta in har även de städat – flyttstädning är en kedja som man inte får bryta och går man i de tankarna; ja, då bör man istället anlita ett företag som sköter denna.

Glöm inte din flyttstädning

29 aug 2017

Det finns en punkt som följer med varje flytt och som tyvärr många inte fäster så stor vikt vid, en tankegång som sedan går ut över andra. Den punkt vi menar här är det faktum att man måste städa ur sin gamla bostad innan man med gott samvete kan lämna över nycklarna till de nya ägarna. Att många struntar i att genomföra en flyttstädning är förståeligt; den utförs sist i en flytt och detta innebär att man som regel är tömd på kraft efter att ha burit alla sina möbler och övrigt bohag samt att man är ganska psykiskt trött och har sina tankar på det nya boendet. Det här är dock ingen ursäkt.

Man ska nämligen veta att – om ingenting annat anges – en flyttstädning måste göras och att de nya ägarna har rätt att kräva ekonomisk ersättning om detta inte skett. Har du exempelvis sålt en lägenhet i Örebro, flyttat ut och struntat i din flyttstädning – ja, då kan de nya ägarna i efterhand skicka dig en räkning för kostnaden de lagt ut för en städfirma, en summa som vida kommer att överstiga den kostnad som du fått lägga om du anlitat denna städfirma på egen hand.

En städfirma jobbar nämligen – precis som många andra – enligt principen att det blir billigare om man bokar i förväg och betydligt dyrare vid akuta jobb som vid exempelvis en flyttstädning. Det här kan man också relatera till. Tänk dig själv om det är du som står där och är redo att flytta in i en bostad i Örebro, öppnar dörren och ser att det inte genomförts en flyttstädning. I det här läget skulle du förmodligen googla numret till en städfirma, ringa denna och få den att – till varje pris – städa bostaden grundligt. Med orden – till varje pris – menar vi här att du är fullt medveten om att denna kostnad kommer att skickas vidare till de som fuskat i den flyttstädning som funnits enligt er överenskommelse.

Tipset här är således – om man inte på egen hand vill städa – att man kontaktar en städfirma på ett tidigt stadium. På så sätt håller man kostnaden nere och dessutom finns det i dagsläget även ytterligare en detalj som kan pressa priset nedåt. Nämligen rut-avdraget.

Använd rut-avdraget för din flyttstädning

Är man berättigad till – något som man kollar på Skatteverkets hemsida – att använda rut-avdraget så tycker vi att detta passar utmärkt just vid en flyttstädning. Rut-avdraget göt det nämligen möjligt att anlita en städfirma – oavsett om det handlar om en verksam i Örebro, Malmö eller Kiruna – se denna utföra en flyttstädning och därefter dra av halva arbetskostnaden på sin deklaration. En summa som man därefter får tillbaka på sin skatt.

Många upplever att de har svårigheter i att hitta ett lämpligt område för att kunna ta del av rut-avdraget – vi tycker att man ska överväga detta i samband med en flytt och då vid den nämnda flyttstädningen. Det finns ingen anledning att fuska eller strunta i denna detalj i syfte att spara tid och pengar. Man städar ur bostaden då man flyttar, så enkelt är det bara.

Hur fungerar flyttstädning i Stockholm?

22 jul 2017

Flyttstädning har visat sig vara en väldigt lukrativ bransch för olika företag under senare år och främst då i större städer som Stockholm, Göteborg och Malmö. Anledningen till detta är att man numera får dra av sin flyttstädning på deklarationen i form av ett rut-bidrag – något som gjort att allt fler personer nyttjat just flyttstädning och att det på grund av detta fått fler och fler företag att nischa sig mot detta. Tar man Stockholm som exempel så finns det ju dessutom en väldigt stor marknad för företag inom just flyttstädning att operera inom och anledningen till detta är ju både logisk och självklar.

För hur ser bostadsmarknaden i Stockholm egentligen ut idag? Jo, den är överhettad och det finns knappt idag bostäder som räcker till alla och ruljansen blir därmed att folk flyttar kors och tvärs över hela staden – och detta även på väldigt kort tid. Man får ett boende i några månader, flyttar in under den tiden och därefter flyttar man ut för att installera sig i sitt nya boende någon annanstans i Stockholm. Så ser det ut och här har företag inom just flyttstädning alltså en väldig marknad som gör att de hela tiden har jobb och då det dessutom – i och med rut-avdraget – blev billigare så började fler och fler personer i Stockholm att använda sig av dessa.

För det är ju så, man vill ju sällan åka tillbaka till sin gamla bostad för att genomföra en flyttstädning – detta oavsett vart man nu än bor i Sverige – och om man, som i Stockholm, kan tvingas flytta tre-fyra gånger per år så förstår man ju att tanken på att använda sig av flyttstädning är ganska attraktiv. Vilket företag man sedan väljer att anlita i Stockholm för sin flyttstädning väljer man själv – det finns som sagt väldigt många att välja bland och det är här många gör fel. På vilket sätt?

Vad kan gå fel vid min flyttstädning i Stockholm?

Jo, felet många gör då man ska anlita ett företag för sin flyttstädning i Stockholm är att man tar det absolut billigaste alternativet och då blir tyvärr ofta resultatet också därefter. Man blir, helt enkelt, lurad. Inte lurad på det sättet att ingen dyker upp och genomför denna flyttstädning – utan att de gör ett uselt jobb. I Stockholm har det ju – i och med de många företagen – även smugit sig in direkt oseriösa aktörer som vill ha en bit av denna kaka som vi kallar flyttstädning och här gäller det alltså att som kund själv kolla upp betyg, referenser och annat som kan hjälpa en med sitt beslut.

Risken att bli lurad är alltså stor i Stockholm – men detta gäller ju egentligen inte bara flyttstädning utan i alla yrken som arbetar inom områden som plötsligt blivit attraktiva. Hantverkare upplevde samma sak för några år sedan i och med deras Rot-avdrag och nu står alltså yrken inom hushållsnära tjänster på tur – oseriösa människor ute efter snabba pengar tar sig in på marknaden. Det här gäller alltså främst i Stockholm och flyttstädning men kan lika gärna handla om vanlig städning i Härnösand. Dessa människor kommer – tyvärr – alltid att finnas så det gäller att se upp.

Glöm inte din flyttstädning

18 jul 2017

För de flesta av oss så är en genomförd flyttstädning i samband med en flytt en självklarhet. Man vill lämna över sin gamla bostad på ett korrekt sätt, i så gott skick som möjligt och ge de nya ägarna en bra start i sina nya liv. Dessutom så är en flyttstädning något obligatoriskt så visst spelar även den ekonomiska aspekten in i att vi sköter den – vi vill, helt enkelt, undvika de krav på ersättning som kan komma av en misskött eller utebliven flyttstädning.

Dock; visst är det svårt att hinna med den och visst har de flesta av oss någon gång tänkt att det skulle vara skönt att leja ut de till en professionell städfirma och betala pengar för att slippa besväret?

Enkelt förklarat; en flyttstädning är det sista momentet som sker i samband med en flytt – men är trött efter att ha burit, man är stressad och man har sina tankar på annat håll (lämpligen på att snabbt komma på plats och börja möblera i sin nya bostad) och av den anledningen så innebär en flyttstädning en stor ansträngning.

Att addera till detta är att den måste göras grundligt och att man verkligen måste städa allting också. Kort sagt; vi genomför en flyttstädning, men vi önskar varje gång att det var någon annan som höll i dammsugaren, i disktrasan eller i skurmoppen. Det finns flera bra företag som sysslar med flyttstädning i göteborg, bland annat: www.flyttstädningigöteborg.com

Flyttstädning med rut-avdraget är möjligt

Varför? Frågan här gäller följande: Idag är det billigare än någonsin att låta en professionell firma sköta flyttstädning och där man själv kan slappna av och lita fullt ut på att den sker korrekt och enligt konstens alla regler. Detta tack vare rut-avdraget. Ska du flytta från en bostad till en annan i Göteborg så kan du anlita en städfirma till halva arbetskostnaden och slippa allt besvär med din flyttstädning.

Att du dessutom – tack vare att du bor i en stor stad som Göteborg – kan få din flyttstädning till ett bättre pris tack vare konkurrensen är ytterligare en fördel som gör att du ska överväga denna professionella, mer bekväma lösning.

Många verkar inte vara medvetna om att rut-avdraget även gäller flyttstädning; man tar för givet att skattesubventionen enbart gäller för exempelvis hemstädning och en mer regelbunden tjänst. Så är inte fallet. Nästa gång du ska flytta – i Göteborg eller i någon annan svensk stad; rut-avdraget gäller över hela Sverige – önska då inte att någon annan skötte städningen: gör slag i saken och anlita en städfirma billigt.

En flytt utan flyttfirma tar tid

11 jun 2017

Att underskatta den tid som en flytt tar att genomföra är ett vanligt förekommande fenomen och också den enskilt vanligaste anledningen till att många privatpersoner inte hinner med att slutföra en sådan på den överenskomna tiden. Det vill säga; man tvingas betala en ersättning till de nya ägarna och detta allt som oftast i form av en räkning från en städfirma.

 Till syvende och sist så går nämligen varje liten fördröjning vid en flytt ut över det sista – jobbigaste och viktigaste – momentet; nämligen att städa. Varje flytt – förutsatt att man inte kommit överens om något annat med de nya ägarna – ska alltid avslutas med att man genomför en flyttstädning; något man måste avsätta mycket tid för och som således många helt missar.

Om vi nedan radar upp några av de obligatoriska moment som ingår just i en flyttstädning så kan man därigenom också få en klarare bild av hur mycket tid som verkligen måste avsättas för ändamålet.

  • Köket. Spisen ska vara rengjord – inuti, bakom, och mellan plattorna. Kylen ska vara ren och fräsch. Frysen ska frostas av och därefter rengöras med samma noggrannhet som ovan nämnda kylskåp. Golven ska torkas och dammsugas. Luckor torkas av och likaså gäller alla lådor och hyllor.
  • Samma procedur och noggrannhet krävs här. Dusch och/eller badkar måste vara ordentlig rengjorda. Golvbrunnar och avlopp ska rensas. Handfat ska rengöras och vara fritt från tvålrester, fett och tandkräm. Kakel och klinkers ska skina och speglar ska vara ordentlig avtorkade – gärna med samma verktyg som nästa punkt.
  • Fönsterputs. Alla fönster ska putsas och detta gäller samtliga sidor. Vanliga fönster har fyra sidor och därmed så måste de öppnas och rengöras även invändigt.
  • Golv, lister, vägguttag. Här måste allting vara riktig fritt från damm. Gällande golven så ska dessa – naturligtvis – även torkas efter avslutad dammsugning.

Anlita en billig flyttfirma i Stockholm

Sett till allt detta så kan man också förstå varför man bör avsätta den största delen av sin tidsdisponering just till flyttstädningen. Det som brukar göra en detta svårt är att man redan innan har en ganska tight sådan och att man ofta brukar flytta under loppet av en helg – om kanske lördag-söndag och att man även påverkas av i vilken stad denna flytt ska äga rum.

Med detta menar vi att exempelvis trafiken i Stockholm kan spela en avgörande roll i vad man hinner med och det är också i just Stockholm där man ser att flest flyttar inte slutförs på ett tillfredsställande sätt. Om detta beror på just trafiken eller dålig planering låter vi vara osagt; men klart står i alla fall att det inte borde vara så. I Stockholm har man nämligen bäst möjligheter att anlita en flyttfirma till ett billigt pris.

Tack vare konkurrensen i Stockholm så har man där inga problem att hitta dels en billig flyttfirma och dels också en billig städfirma som gör en flytt väldigt mycket smidigare och bekvämare. Man har således en klar fördel av att flytta i Stockholm – åtminstone om man ser till den externa hjälp, flyttfirma- städfirma, som finns till hands. Väljer man att genomföra en flytt utan en flyttfirma i Stockholm så har man en nackdel som ligger i trafiken, bristen på parkeringsplatser och svårigheten som finns i att hitta ett lämpligt fordon. Det mesta går dock att lösa och som vi nämnde ovan – är man beredd att avsätta tid så går en flytt att genomföra på egen hand på ett bra sätt även i vår huvudstad.

Läs mer på www.stockholmflyttfirmor.se.

Jämför priserna mellan flyttfirmor

20 apr 2017

I en mindre stad så har man sällan samma urval av tjänster och produkter som man har i Stockholm. På gott och ont och vi ska få alla anledning att återvända till de negativa aspekterna i Stockholm senare i texten. Först och främst så ska vi dock se till fördelarna av det stora urvalet i Stockholm och här kan vi som exempel på detta säga att det handlar om att du ska flytta från en lägenhet i city till ett större hus i Huddinge.

En flytt där du inte vill anstränga dig och där du således vill anlita en flyttfirma för ändamålet; en flyttfirma vars pris kommer att ligga dig till gagn. Det här i form av att du kommer att – efter lite undersökning – få ett billigare pris än vad motsvarande flyttfirma kostat i exempelvis Mora. Kort sagt – tack vare att det finns fler – många fler – än en flyttfirma som kan sköta din flytt till Huddinge så kan du som kund också dra nytta av detta genom att ställa offerter mot varandra, pressa priset nedåt och förhandla fram ett acceptabelt slutpris.

En person i Mora hade på ett annat sätt fått lov att godta den summa som den flyttfirma i staden erbjudit. Där har vi den klara fördelen mellan en flyttfirma i Huddinge och en motsvarande i Mora. Flyttfirma och Huddinge kan i det här sammanhanget med lätthet bytas ut mot exempelvis dränering i Farsta, snickare i Nacka, Målare i Årsta eller jackor, skor, tröjor eller annat. Det är konkurrensen som skapar fördelen och i Stockholm finns en uppenbar sådan inom de flesta branscher, områden och gällande produkter.

Minus och nackdelar då – vilka nackdelar har man i Stockholm och vad ska du tänka på då du anlitar en flyttfirma vid din flytt till Huddinge? Här handlar det uteslutande om att det finns en väldigt varierande kvalitet mellan företagen och att man därigenom måste anstränga sig mer för att hitta rätt.

Visst, ett billigt pris är alltid bra – men vad spelar det för roll om du efter din flytt till Huddinge upptäcker att allt ditt porslin är trasigt, att det saknas föremål eller att din nya soffa är full av smuts och repor?

Referenser viktiga för en flyttfirma i Huddinge

I och med att det finns detta urval och denna konkurrens i Stockholm så måste man som privatperson agera lite mer försiktigt än vad man kan tillåta sig att göra i exempelvis Mora. Oavsett område så finns det en bra metod att använda sig av – tidigare kunder. Det vill säga; ska du anlita en flyttfirma för din flytt till Huddinge så kommer referenser till denna att vara dina bästa vänner.

Du måste se till att få nummer och ringa tidigare kunder till företag i Stockholm innan du skriver på ett bindande kontrakt med vederbörande. Finns det inga sådana och om företaget i fråga inte vill ge dig några nummer till tidigare klienter så bör du nog se detta agerande som ett tecken på att de försöker dölja något.

Referenser är A och O i Stockholm; oavsett om det handlar om en flyttfirma eller en omfattande dränering av ett hus i Huddinge.

Läs mer här: http://www.flyttfirmahuddinge.se/.

Tips inför flytten

16 feb 2017

En flytt kan kännas ganska nervöst. Det är mycket att hålla koll på och mycket som ska stämma. Med den stora mängd saker som ska göras, är det inte konstigt att folk anlitar en flyttfirma eller liknande företag för hjälp med flytten. Förutom att anlita hjälp för själva flytten, är det också vanligt att man anlitar hjälp för flyttstädning.

Kort sagt kan en flytt vara ganska påfrestande. Som tur är finns det tips man kan använda sig av för att göra flytten smidigare. Testa något av tipsen nedan om du är i färd med att flytta.

Försäkringarna

Det är viktigt att prata med försäkringsbolaget innan du påbörjar din flytt. Täcker hemförsäkringen skador på ägodelar till exempel? Om du väljer att anlita en flyttfirma, snarare än att flytta grejerna själv, har de försäkringar som täcker ditt bohag (om det är en seriös firma). Har du mycket dyra föremål som ska flyttas bör du alltid kolla med flyttfirman hur mycket försäkringen täcker.

Om du inte i packar i bohaget i lådor själv, brukar inte försäkringen täcka skador som uppstått till följd av ovarsam packning. Något annat som är viktigt att ha i åtanke, är att hemförsäkringen bör vara klar för det nya boendet innan inflytt.

Hur långt ska flytten gå?

Hur långt du ska flytta är en avgörande faktor för planeringen. Ska du till exempel flytta från Bromma till Stockholms innerstad? I sådana fall är sträckan knappast något problem. Ska du däremot flytta från Bromma till Göteborg, krävs en hel del mer planering.

Om du planerar att anlita en flyttfirma bör det vara en firma som är beredd på att åka så långa sträckor. Samtidigt gäller det att vara medveten om att kostnaderna för en flyttfirma kan stiga väldigt snabbt om det är en längre sträcka som ska flyttas. Alltså: exempelsträckorna Bromma till Stockholms innerstad och Bromma till Göteborg skiljer sig mycket åt i kostnad och planering.

Akta dig för detta

Det finns vissa risker förorenade med att flytta – oavsett om man gör det själv eller anlitar en flyttfirma. Dessa kan dock minimeras genom god planering och framförhållning.

En sak som bör höja några varningsflaggor är om du hittar en flyttfirma som är mycket billigare än sina konkurrenter. Det här innebär ofta att företaget inte sköts om på rätt sätt. Kanske saknar de trafiktillstånd, försäkringar eller F-skatt till exempel.

Var försiktig om du gör det själv

Många har nog en kompis med en skåpbil som kan tänka sig att agera flyttfirma för en billig peng. Det här rekommenderas dock inte. Om kompisen trillar eller skadar sig, står han helt utan försäkringar – både mot bohaget och olycksrisken.

Många kan även tänka sig att låna material av en vän och göra flytten själv. Ofta gör man detta just för att det blir billigt. I slutändan kan det dock bli en dyr erfarenhet. Handlar det till exempel om pianon eller tunga kassaskåp, bör inte dessa flyttas utan rätt utrustning och kompetens. Olycksrisken är så pass stor att detta inte rekommenderas. Istället är det bättre att helt enkelt anlita en bra flyttfirma.

Mycket att tänka på vid en kontorsflytt

20 nov 2016

Funderar ni på kontoret att flytta? En kontorsflytt är ett stort projekt, där en hel del olika saker ska tas i beaktning. Försäkringar och avtal ska sägas upp eller förnyas, lås- och larmsystem kanske ska skaffas, möbler ska köpas eller kastas – kort sagt finns det en hel del praktiska saker att ta hänsyn till.

Förutom dessa praktiska saker är det dock också lite bredare saker man behöver ta hänsyn till. Läget på kontorslokalerna är en sådan sak – arbetsmiljön för personalen är en annan.

Läget är en viktig faktor

Beroende på vad ditt företag gör, är läget givetvis mer eller mindre viktigt. Är ni ett företag som privatkunder inte besöker särskilt ofta, kanske ett kontor i t.ex. centrala Stockholm bara är en onödigt hög kostnad. Givetvis finns det symboliskt värde i att basera sig centralt i städer som Stockholm eller Göteborg, men här är det såklart upp till varje företag att väga för- och nackdelar.

En annan fördel med att ha sina kontor centralt placerade är att personalen har närmre till jobbet. Personal som behöver pendla 15 minuter, tex inom tullarna i Stockholm, i stället för en timme och 15 minuter, är naturligtvis en gladare och förmodligen också en mer produktiv personal.

Arbetsmiljö Det här är särskilt viktigt att tänka på om lokalerna ni flyttar till inte har fungerat som kontorslokaler tidigare. Hur ens arbetsplats är utformad har mycket stor betydelse, både för hur väl personalen trivs men det sänker också riskerna kopplat till arbetssjukdomar eller olycksfall.

Saker som ska tas i beaktning är bland annat:

Utrymmen. Om personalen arbetar i små utrymmen, kommer de sannolikt följaktligen att arbeta med dålig ergonomi. Dålig ergonomi kan på lång sikt leda till skador på kroppen. Arbetsmiljöverket har riktlinjer för hur små lokalerna får vara, dock finns det krav på att arbetslokaler ska ha ”tillräcklig area för den verksamhet som bedrivs”. Ofta kan problem med utrymmen uppstå i mycket gamla hus (i stil med husen i Gamla Stan i Stockholm t.ex.)

Golven. Golven bör vara jämna utan plötsliga höjningar eller sänkningar, om de finns ska de i sådana fall vara väl utmarkerade. Ojämna golv ökar risken för fall.

Utrymningsvägar. Vid brand eller annan omedelbar fara ska lokalerna kunna utrymmas effektivt. Utrymningsvägar som är olämpliga försvårar just detta.

Hiss och trappor. Transporter i trappor kan i längden leda till belastningsbesvär för personalen.

Belysningen. Bra belysning är viktigt på arbetsplatsen. Dålig belysning gör arbetet mer tröttande.

Ljudnivåerna. För höga ljudnivåer kan göra en god arbetsplats till den dålig arbetsplats. Personalen kan få hörselproblem, samtidigt som det blir svårare att koncentrera sig. Vanligtvis är inte detta ett problem på kontor, men om det förekommer kan ljudnivåerna sänkas genom olika ljuddämpande åtgärder.

Här kan du läsa mer om hur man går till väga vid en kontorsflytt.

Planera din flytt från start till mål

18 nov 2016

Om man frågar en anställd på en flyttfirma vilket det vanligaste felet en privatperson gör vid en flytt så är det att denne inte planerat tillräckligt bra. Många ser nämligen en flytt som ett projekt som sker under en enda dag – själva flyttdagen – och det är också det som till mångt och mycket ställer till det, försenar och gör att man tvingas betala en ersättning till de som ska flytta in i den gamla bostaden.

Ofta så beror det vite man tvingas betala på att man inte hunnit med att genomföra den obligatoriska flyttstädningen och det är en detalj som många helt glömmer bort i sin planering. Kort och gott; man glömmer att enbart en flyttstädning tar minst en dag att genomföra och man har inte avsatt tillräckligt med tid för denna – något som således alltså kommer att kosta pengar.

Det vi tänkte göra här är att planera din flytt; skriva ner några tips som du kan följa och som förenklar processen för dig. Vi kan säga att du du ska flytta till Älvsjö utanför Stockholm och att det hela handlar om en flytt från en lägenhet innanför tullarna. Först ska vi här tillägga följande och detta gäller samtliga som bor i Stockholm och som står inför att flytta inom staden: överväg hjälp.

Flytta som en flyttfirma

En flytt i Stockholm är svår att genomföra och en flyttfirma i Älvsjö, till exempel, kan vara den bästa lösningen. En flyttfirma kostar inte så mycket att anlita och man slipper helt alla oroande moment som kan påverka – trafiken exempelvis. Men; väljer du att genomföra en flytt utan flyttfirma – ja, då ska du följa denna planering:

  • Boka fordon tidigt. Se vilka flyttbilar som finns – gärna i Älvsjö  så slipper du åka så långt för att hämta- och lämna. Boka en så stor som möjligt; du vill inte ha ett vanligt släp då ett sådant dels inte rymmer tillräckligt och dels innebär en massa extrajobb med spännremmar och annat.
  • Packa under veckan. På flyttdagen ska allt vara packat och klart och det innebär att veckan innan flytt ska vikas åt att packa. Du får äta på papptallrikar och du får offra några kvällar, så enkelt är det.
  • Packa rätt. Sprid vikten; du kommer att tjäna på att alla kartonger väger ungefär lika mycket snarare än att vissa är extremt unga medan andra knappt väger någonting. Böcker är en bra grund att lägga i varje kartong.
  • Flytta som en flyttfirma. Du och dina kompisar tjänar på att jobba parvis. Gå ihop två och två – jämnstarka – och bär tillsammans de tyngre möblerna. Utse en packmästare som fyller flyttbilen. Ser du hur en flyttfirma jobbar så är det enligt denna modell och det ska ni ta efter vid flytten till Älvsjö.

Är du i behov av en flyttfirma i Södertälje?

9 nov 2016

Södertälje har liksom andra större svenska städer en naturlig rörelse gällande byten av bostäder. Folk flyttar, helt enkelt och man gör detta av olika skäl såsom att man träffat en ny partner, att man separerar, att man kanske flyttar från en hyresbostad till en bostadsrätt, från lägenhet till villa eller för att man behöver en större- eller mindre bostad. Kort sagt; en flytt är något som är vanligt förekommande och Södertälje har  - återigen liksom andra större svenska städer – även ett stort utbud av verksamma flyttföretag.

Det vi tänkte göra här är att försöka reda ut lite kring hur man ska tänka om man står inför att flytta och behöver hjälp av en flyttfirma i Södertälje. För det finns i och med det stora utbudet också en väldigt varierande kvalitet och då det gäller en så viktig sak som en flytt – det handlar trots allt om ett liv nedpackat i kartonger! – så kan man inte vara nog försiktig vid sitt val. Kort och gott; ska du anlita en flyttfirma i Södertälje så bör du basera ditt val på dessa punkter:

  • Vilka jobbar? Hur ser personalen ut? Är det ett gäng killar som ser ut att vara samlade enbart för din flytt eller ser de ut att vara professionella yrkesmän? Besök en flyttfirma och bilda dig en uppfattning innan.
  • Hur mycket kostar det? En fördel gällande en  flyttfirma i Södertälje är priset och att detta är relativt lågt beror på den konkurrens som finns i staden. Dock! Fäst inte för stor vikt vid priset och låt dig inte frestas av det billigaste; ett sådant brukar sällan betala sig i form av ett kvalitativt jobb. Ta in offerter, jämför priser – men försök att välja en flyttfirma mer efter kompetens än efter ett lågt pris. Kompetens som du hittar genom nästa punkt:
  • Referenser. Ett måste. Du bör ta dig tid – det handlar om en halvtimme; max – att ringa till kunder som anlitat flyttfirman tidigare. Genom detta så får du en bredare bild och du kan direkt se om det handlar om en säker och pålitlig flyttfirma eller ett företag som bör undvikas. Inga referenser – inget uppdrag; var tuff gällande denna punkt.
  • Vad ingår? Kan man tänka sig att packa dina saker i kartonger för en extra summa, kan man ordna med magasinering och kan man packa upp dina saker? Hör dig för, ju fler tjänster man kan erbjuda dig – desto bättre är det.
  • Fordon. Slutligen bör du se vilka fordon som finns tillgängliga och hur säkra – och stora – dessa är.

Du kan påverka priset för en flyttfirma

26 sep 2016

Det finns ett klart värde i att anlita en flyttfirma i dagens läge och detta av den enkla anledningen att man som kund sitter med trumf på hand. Det finns väldigt många verksamma flyttfirmor och därför kan man som kund spela ut dessa mot varandra och välja en flyttfirma som erbjuder ett lägre pris än vad konkurrenterna gör.

Här ska man dessutom addera att det relativt nyligen blivit än billigare att anlita en flyttfirma också, tack vare att flyttjänster inkluderats i RUT-avdraget. Ska du exempelvis flytta mellan två stycken boenden i till exempel Umeå så kan du använda ditt RUT-avdrag för detta.

Med detta sagt så återgår vi till den konkurrens och det prisvärda som ligger i att jämföra mellan flyttföretag. Här vill vi dock tillägga en lite oroväckande detalj som man som kund bör ställa mot ett billigt pris – nämligen vad man får för sina pengar i slutändan. Kort sagt; man vill inte anlita en flyttfirma och väl på plats i sin nya bostad upptäcka att möbler tagit skada, att porslinet är trasigt eller – än värre – att det saknas värdesaker.

Ett alltför lågt pris indikerar dålig kvalitet

Tyvärr är detta inte ovanligt och det råd vi kan ge är följande: välj inte den billigaste flyttfirma du hittar; välj snarare en lite dyrare – men försök påverka vad som inkluderas. Det är inte omöjligt att du för en lite dyrare summa kan få olika saker inkluderade i priset. Packning – både i- och ur kartonger – flyttstädning och exempelvis magasinering är detaljer som du kan försöka få in som ett slags paketpris.

Oavsett dock så bör du undvika de absolut billigaste alternativen, ett lågt pris brukar tyvärr vara en utmärkt indikator på vilken kvalitet företaget egentligen håller. Det handlar om lockpriser, på samma sätt – men på en annan nivå – som man använt sig av inom mäklarbranschen.

Överlåt de tyngsta lyften åt proffsen

20 sep 2016

Många delar av en flytt går alldeles utmärkt att sköta på egen hand. Packning, planering, städning och så vidare är sysslor som, även om de inte alltid är så enkla att utföra, går bra att ta hand om själv. Vissa delar av flytten är dock något svårare och i dessa fall rekommenderar vi att du anlitar en van firma som har goda erfarenheter av flytt och tunghantering.

För det är just hanteringen av extra tunga och skrymmande möbler och föremål som det är bäst att överlåta åt proffsen. Riskerna med att själv ta hand om flytt av tunga möbler såsom solida bokhyllor, byråer eller pianon är såpass stora att det inte är värt att göra det på egen hand. Inte bara riskerar du att skada dig själv under processen men även människor som hjälper till samt inredning och liknande i närliggande miljöer.

Var går då gränsen?

Det kan ju tänkas vara så att det inte alltid är så lätt att veta var gränsen går för vad man klara på egen hand. Generellt kan man väl säga att möbler som 2 personer inte med relativ lätthet klarar av att bära själva är av en typ som helst bör överlämnas till flyttproffs. Det kan även gälla möbler som är ömtåliga samt möbler som innebär en risk för omgivningen såsom exempelvis allt som går på hjul och har en viss tyngd. Det sista man vill är att en rullande byrå far nerför gatan och skadar någon eller någonting i sin framfart.

Ett bra tips om du inte själv kan bedöma vad som är extra svårflyttat är att be att en flyttfirma gör en besiktning innan flytten och kommer med sina egna bedömningar om vad som bör flyttas med professionell hjälp. Ofta är de medgörliga och det är sällan man drabbas av firmor som kräver att de ska ta hand om hela flytten.

Så flyttar du smidigt

14 sep 2016

Att byta bostad är alltid en utmaning. Ofta både kul och arbetssamt. Genom att anlita hjälp kan det jobbiga bli mindre jobbigt och det roliga mer roligt.

Det är ingen slump att det finns en lång rad flyttfirmor att anlita över i princip hela landet. Det vanliga är att vi människor byter bostad några gånger under våra liv och det är rätt krävande. Allt du äger ska sorteras, packas, flyttas ut, fraktas, bäras in i ditt nya boende, packas upp igen och utöver det tillkommer förstås städningen

Spara viktiga timmar

Många flyttfirmor erbjuder i dag dels flytt men också hjälp med städningen i det boende som du flyttar ut ur. Hjälp från en firma kan spara många sköna timmar åt dig. Men det handlar förstås inte bara om bekvämlighet. Långt därirån. Det handlar krasst räknat också om klockan. Du har kanske möjlighet att ta ledigt från arbete eller studier en eller ett par dagar för din flytt. Det är mycket som ska hända på den korta tiden. Vid det här laget har du säkert räknat ut att de olika momenten från nerpackning till uppackning kommer att ta tid under flyttdagen.

För att få en så smidig flytt som möjligt kan du alltså ta hjälp av en flyttfirma - de kan till och med hjälpa till med själva packningen och dessutom städa ut efter dig när du flyttat. Tänk på att boka flyttfirma i god tid innan så att du får hjälp på den dag som du själv kan få ledigt från jobbet eller från din utbildning.

Så packar du smart

När du anlitar hjälp med flytten finns det mycket du själv kan göra för att det ska gå så smidigt som möjligt. För det första - snåla inte med kartongerna. Det är bättre att köpa fem kartonger extra och kunna sortera på ett smart sätt, än att ha ont om kartonger och behöva trycka dem knökfulla med blandat innehåll.

En smart nerpackning ger en smidig uppackning. Så packa köksgrejer för sig och märkt kartongen noga så flyttpersonalen kan ställa in lådorna på rätt ställe direkt. Packa badrum för sig, sovrum för sig, skivor och böcker till vardagsrummet i en egen kartong och så vidare.

En flytt blir också smidigare om du själv tar på dig rollen som arbetsledare och organisatör. Samla telefonnummer, dörrkoder, nycklar och namn på en lista eller i din mobiltelefon. Resten kan flyttfirman fixa.

Slipp oseriösa flyttfirmor

29 jul 2016

En del fall har dykt upp de senaste åren där oturliga kunder har råkat ut för saltade fakturor, skadat bohag och till och med stölder av ägodelarna. För att slippa de oseriösa aktörerna och istället anlita de som gör ett riktigt jobb gör man rätt i att göra grundlig research kring företag innan. Det här skriver Svenska Dagbladet i en artikel.

”Handlar ofta om skyhöga räkningar”

Arvo Kiusalaas, konsumentvägledare i Bromma i Stockholm, säger till SvD att kunder gör rätt i att ringa in till konsumentvägledarna för att be om råd innan man anlitar en flyttfirma. ”Tyvärr är det oftast svårt att göra någonting åt det efteråt”, konstaterar han.

Arvo betonar också vikten av att man alltid bör ha ett skriftligt avtal med flyttfirman. Med ett skriftligt avtal har man en säkerhet i form av bevis för överenskommelsen. I de fall oseriösa aktörer har lyckats ställa till med oreda har det ofta (om inte alltid) varit med en muntlig överenskommelse som grund.

En muntlig överenskommelse ska såklart inte heller brytas – men att ha bevis i form av ett signerat papper är mycket viktigt om man, i efterhand, vill kunna åtgärda eventuella problem som har uppstått.

Ha ett fast pris

Arvo menar att det mest optimala är att sätta ett fast pris för flytten. Det näst bästa är, enligt Arvo, så kallad löpande räkning, med pristak. Det allra sämsta är löpande räkning utan pristak – då kan man nämligen aldrig veta var priset hamnar, säger han.

Planera detaljerna

Ett annat tips som Arvo ger till SvD är att man, i samband med att priset förhandlas, ska tala om vilka föremål som ska flyttas. Detta eftersom tunga föremål som exempelvis ett piano eller ett kassaskåp ofta innebär extra avgifter, då det krävs att flyttfirman både har särskild utrustning och kompetens för att flytta dessa typer av föremål.

Han fyller på resonemanget genom att uppmana att man bör komma överens med flyttfirman om uppdragets omfattning. Vem demonterar? Vem packar upp och packar ner? Om man som kund själv vill packa ner bohaget i lådor, finns det ofta tips på flyttfirmornas webbsajter om hur man bör gå till väga.

Här påminner Arvo återigen om att alla former av överenskommelser ”ska sättas på pränt” – med de oseriösa aktörer som har dykt upp på senare år är det förmodligen en god idé. 

Två firmor att anlita vid flytt

17 jul 2016

En flytt kan innebära väldigt många olika typer av jobb. Lägenheten ska säljas, packas ur, bohaget ska lastas in iden nya bostaden och boendet du lämnar ska också vara rent och städat. I den här texten tas ett antal firmatyper upp som är bra att anlita vid en flytt. Vissa saker kan man göra själv, andra hade blivit svårare att ta hand om utan en professionell firma.

Flyttstädare

När det mesta av jobbet är klart - när man har slitit med jobbet att få in alla ägodelar i olika lådor och fraktat iväg dom till den nya bostaden - då kan det kännas ganska tungt att sätta igång med flyttstädningen. Som tur är finns det bra flyttstädare att anlita, och det behöver inte vara särskilt dyrt heller. Den som bor i större städer, så som Stockholm eller Göteborg, kan ofta gynnas av den hårda konkurrensen som råder.

Utnyttja gärna denna konkurrens genom att använda dig av så kallade offertsidor, sidor där du skickar in en beskrivning av jobbet och sedan får förslag på offerter från flera olika firmor som kan tänka sig att göra jobbet. Med offertsidor är firmorna medvetna om att de konkurrerar direkt med varandra och kommer därför att pressa priserna så långt det går. Utbudet av flyttstädare i Stockholm är dessutom väldigt stort och du kan räkna med att få ganska många offertförslag.

Se även till att försöka göra en bra deal genom att till exempel få med fönsterputs och andra material i priset.

Mäklarfirman

När man ska flytta behöver man också en mäklare, i alla fall i de flesta fall. Nya verksamheter har dykt upp som låter dig sälja boendet själv, där de endast hjälper till med det du känner att du behöver hjälp med. Om du kan sköta allting själv förutom det juridiska exempelvis, kan du anlita en av dessa nya typer av firmor för att endast sköta avtalsskrivningen. I storstäder som Stockholm där budgivningen ofta är väldigt hård kan det dock krävas erfarenhet för att sköta den på ett snyggt sätt.

Om man känner att man istället vill låta mäklare sköta jobbet är det ett klokt val om man inte har väldigt mycket tid och energi över. Att sälja en lägenhet är inte bara att sälja en lägenhet – en mäklares uppdrag sträcker sig betydligt längre än så. Det är väldigt många olika moment och detaljer som ska tas om hand när det gäller försäljning av en fastighet, bland annat värdering, avtalsskrivning, visning, annonsering och budgivning.

← Äldre inlägg