Glöm inte din flyttstädning

Det finns en punkt som följer med varje flytt och som tyvärr många inte fäster så stor vikt vid, en tankegång som sedan går ut över andra. Den punkt vi menar här är det faktum att man måste städa ur sin gamla bostad innan man med gott samvete kan lämna över nycklarna till de nya ägarna. Att många struntar i att genomföra en flyttstädning är förståeligt; den utförs sist i en flytt och detta innebär att man som regel är tömd på kraft efter att ha burit alla sina möbler och övrigt bohag samt att man är ganska psykiskt trött och har sina tankar på det nya boendet. Det här är dock ingen ursäkt.

Man ska nämligen veta att – om ingenting annat anges – en flyttstädning måste göras och att de nya ägarna har rätt att kräva ekonomisk ersättning om detta inte skett. Har du exempelvis sålt en lägenhet i Örebro, flyttat ut och struntat i din flyttstädning – ja, då kan de nya ägarna i efterhand skicka dig en räkning för kostnaden de lagt ut för en städfirma, en summa som vida kommer att överstiga den kostnad som du fått lägga om du anlitat denna städfirma på egen hand.

En städfirma jobbar nämligen – precis som många andra – enligt principen att det blir billigare om man bokar i förväg och betydligt dyrare vid akuta jobb som vid exempelvis en flyttstädning. Det här kan man också relatera till. Tänk dig själv om det är du som står där och är redo att flytta in i en bostad i Örebro, öppnar dörren och ser att det inte genomförts en flyttstädning. I det här läget skulle du förmodligen googla numret till en städfirma, ringa denna och få den att – till varje pris – städa bostaden grundligt. Med orden – till varje pris – menar vi här att du är fullt medveten om att denna kostnad kommer att skickas vidare till de som fuskat i den flyttstädning som funnits enligt er överenskommelse.

Tipset här är således – om man inte på egen hand vill städa – att man kontaktar en städfirma på ett tidigt stadium. På så sätt håller man kostnaden nere och dessutom finns det i dagsläget även ytterligare en detalj som kan pressa priset nedåt. Nämligen rut-avdraget.

Använd rut-avdraget för din flyttstädning

Är man berättigad till – något som man kollar på Skatteverkets hemsida – att använda rut-avdraget så tycker vi att detta passar utmärkt just vid en flyttstädning. Rut-avdraget göt det nämligen möjligt att anlita en städfirma – oavsett om det handlar om en verksam i Örebro, Malmö eller Kiruna – se denna utföra en flyttstädning och därefter dra av halva arbetskostnaden på sin deklaration. En summa som man därefter får tillbaka på sin skatt.

Många upplever att de har svårigheter i att hitta ett lämpligt område för att kunna ta del av rut-avdraget – vi tycker att man ska överväga detta i samband med en flytt och då vid den nämnda flyttstädningen. Det finns ingen anledning att fuska eller strunta i denna detalj i syfte att spara tid och pengar. Man städar ur bostaden då man flyttar, så enkelt är det bara.

29 aug 2017