Slipp oseriösa flyttfirmor

En del fall har dykt upp de senaste åren där oturliga kunder har råkat ut för saltade fakturor, skadat bohag och till och med stölder av ägodelarna. För att slippa de oseriösa aktörerna och istället anlita de som gör ett riktigt jobb gör man rätt i att göra grundlig research kring företag innan. Det här skriver Svenska Dagbladet i en artikel.

”Handlar ofta om skyhöga räkningar”

Arvo Kiusalaas, konsumentvägledare i Bromma i Stockholm, säger till SvD att kunder gör rätt i att ringa in till konsumentvägledarna för att be om råd innan man anlitar en flyttfirma. ”Tyvärr är det oftast svårt att göra någonting åt det efteråt”, konstaterar han.

Arvo betonar också vikten av att man alltid bör ha ett skriftligt avtal med flyttfirman. Med ett skriftligt avtal har man en säkerhet i form av bevis för överenskommelsen. I de fall oseriösa aktörer har lyckats ställa till med oreda har det ofta (om inte alltid) varit med en muntlig överenskommelse som grund.

En muntlig överenskommelse ska såklart inte heller brytas – men att ha bevis i form av ett signerat papper är mycket viktigt om man, i efterhand, vill kunna åtgärda eventuella problem som har uppstått.

Ha ett fast pris

Arvo menar att det mest optimala är att sätta ett fast pris för flytten. Det näst bästa är, enligt Arvo, så kallad löpande räkning, med pristak. Det allra sämsta är löpande räkning utan pristak – då kan man nämligen aldrig veta var priset hamnar, säger han.

Planera detaljerna

Ett annat tips som Arvo ger till SvD är att man, i samband med att priset förhandlas, ska tala om vilka föremål som ska flyttas. Detta eftersom tunga föremål som exempelvis ett piano eller ett kassaskåp ofta innebär extra avgifter, då det krävs att flyttfirman både har särskild utrustning och kompetens för att flytta dessa typer av föremål.

Han fyller på resonemanget genom att uppmana att man bör komma överens med flyttfirman om uppdragets omfattning. Vem demonterar? Vem packar upp och packar ner? Om man som kund själv vill packa ner bohaget i lådor, finns det ofta tips på flyttfirmornas webbsajter om hur man bör gå till väga.

Här påminner Arvo återigen om att alla former av överenskommelser ”ska sättas på pränt” – med de oseriösa aktörer som har dykt upp på senare år är det förmodligen en god idé. 

29 jul 2016