Flyttips

Allt du behöver veta när du ska flytta

Checklista vid företagsflytt

Att byta kontor kräver lite mer ansträngning än vad en vanlig flytt gör; därför har vi tagit fram en checklista vid en företagsflytt i Stockholm, till exempel. Den ska förhoppningsvis täcka alla era behov och göra så att ni direkt kan komma igång på det nya kontoret.

Alla som flyttat vet att det handlar om mer än att bara bära möbler och köra dessa från punkt A till punkt B. Det krävs även lite mer framförhållning och där man exempelvis ska säga upp alla abonnemang, göra en adressändring och informera Skatteverket om den nya adressen. Likväl ska man exempelvis se till att ha en giltig hemförsäkring redan vid ankomst till den nya bostaden. Ju tidigare man är ute - desto smidigare blir också själva flytten.

Detsamma gäller vid en företagsflytt; men vid en sådan finns det ytterligare några viktiga saker att tänka på. En sådan typ av flytt blir känsligare sett till att varje misstag kan komma att kosta pengar sett till den egna produktionen. Därför kan vår checklista göra er företagsflytt lite bättre.

flyttkaos

Företagsflytt - steg för steg

Låt oss börja med vår checklista och låt oss även förenkla lite genom att dela upp olika områden så att det går lättare att följa med.

Kontraktet skrivs under:

  • Så fort kontraktet är påskrivet så kontaktar ni en flyttfirma. Därefter så informeras alla anställda.
  • Beställ en flyttbesiktning av fastighetsägaren.
  • Se över det nya kontoret. Är det något som måste förändras för att er arbetsmiljö ska bli så bra som möjligt? Det kan finnas ett värde i att använda sig av extern hjälp av exempelvis en inredningsarkitekt.
  • Se även till att varje anställd packar sin egen kartong och märker dessa tydligt med namn.

Säg upp och omförhandla

  • Se till att säga upp eller omförhandla alla avtal - telefoni, internet, försäkring. Kolla även om det är möjligt att effektivisera er verksamhet genom att i det nya kontoret skaffa fler linor till telefonen, bättre bredband och i övrigt bättre lösningar. Det finns ingen bättre tid än vid en flytt att genomföra sådana förändringar.
  • Kolla upp säkerheten. Viktigt är att ni redan från start har säkra lokaler. Hur är det med larm, behöver ni nycklar eller finns det andra lösningar som exempelvis passerkort? Lite beroende på var kontoret finns så behöver man också tänka mer- eller mindre på säkerheten. Oavsett dock: ni har känsligt material och värdefull teknologi. Chansa inte - tillfället gör tjuven.

Möbler, trycksaker och information

  • Beställ nya möbler i god tid (om ni ska ha sådana). Se även till att planera upp ytan och se till att alla har ungefär lika stort utrymme. Missunnsamhet och avund är tyvärr inte ovanligt i samband med en flytt. Kolla även upp att viktiga köksredskap och maskiner är på plats.
  • Gör en plan för hur ni ska informera affärspartners, konkurrenter, kunder och leverantörer om er flytt. Större företag kan behöva köra en liten kampanj gällande detta, mindre företag kan nöja sig med att ringa runt och delge informationen.
  • Tryckeriet. Se till att era visitkort och övriga trycksaker är uppdaterade med den nya adressen.

Hur gör vi med postgången?

Gällande posthantering så bör ni ändra era avtal och se till att er flytt är uppdaterad. Ni ska även genomföra en adressändring samt kontakta myndigheter och försäkringsbolag. Var noga med att det inte finns några krav från exempelvis Skatteverket som kan hamna mellan stolarna i samband med flytten. Likaså gällande andra fordringar och räkningar. Alla ska flyta på precis som vanligt - det är målet med er företagsflytt.

17 sep 2019