Flyttips

Allt du behöver veta när du ska flytta

Blogg

Så hittar du rätt städfirma för flyttstädningen

11 dec 2019

Om du ska flytta till Västerås är det som vid alla flyttar, många saker som man behöver tänka på. Förutom att packa alla sakerna och se till att de flyttas till den nya adressen i Västerås, måste man ta hand om den kravfyllda flyttstädningen. Om man vill, kan man lägga de sakerna på en flyttfirma som tar hand om både packning eller flytten, och lägga flyttstädningen på en städfirma i Västerås.

Beroende på hur mycket man har att göra, bör man välja datum för flytten så att man har ledigt. Om det bara går, brukar man förlägga flytten på en helg. Då är man ändå ledig och har eventuellt tid att ägna sig åt en flytt. Har man inte tid under en helg, kanske man bör ta ledigt så att man kan göra allt som har med flytten att göra. Eller så anlitar man en flyttfirma som tar hand om precis allt.

Bäst ta hand om packningen själv

Vill man, kan man packa själv. Det är en bra idé då en packning kräver att man går igenom de egna sakerna och slänger, skänker bort eller säljer det som man inte vill ha med sig till nästa adress. En sådan ska kan inte en flyttfirma gör åt en.  Det är omöjligt att göra åt någon annan. Och vem vill ha med sig allt skräp till en ny bostad? Har man då inte städat sina saker, följer all smuts och damm med till den nya bostaden. Vem vill det? Då är det bättre att packa sina egna saker själv. Men själva flytten kan man anlita en flyttfirma för.

Hur gör du med flyttstädningen?

När det kommer till den viktiga flyttstädningen, den kan man med lätthet lägga på en städfirma som tar hand om den. Särskilt om man har packat själv, då kan man alltid ta hem en städfirma som gör själva flyttstädningen åt en. Så slipper man att oroa sig över att inte flyttstädningen skulle bli godkänd av hyresvärden, eller den nya bostadsägaren. En flyttstädning ska ju följa vissa regler för att den ska bli godkänd.

Anlita en städfirma i Västerås

Det kan vara bästa lösningen att anlita en städfirma i Västerås för flyttstädning. Då kan man sedan anlita samma städfirma när man behöver en hemstädning, storstädning eller varför inte en julstädning? En sådan kan man också skänka bort till någon som en julklapp. Då får mottagaren ett presentkort med en valfri städning som gåva – ingen dum idé.

Hur gör man adressändring?

30 sep 2019

Hur gör man adressändring, ska man anmäla en flytt till Skatteverket och finns det andra, viktiga detaljer som bör tas om hand innan man sätter sig i flyttbilen? Vi tänkte gå igenom, lite kring det praktiska i samband med en flytt. Här gäller grundregeln att ju mer du får gjort innan du börjar packa dina kartonger – desto smidigare blir hela processen.

Det första man ska göra i samband med en flytt är att anmäla den hos Skatteverket. Det finns blanketter på deras hemsida som antingen går att fylla i online eller som går att skriva ut och skicka in via brev. Har du barn som ska flytta så ska båda vårdnadshavarna signera deras flyttanmälan. Detta om de är under 16 år. Man kan följa sitt ärende online genom att logga in med sitt bank-id och man kan därmed också se hur allting förflyter.

Anlita flyttfirma när du flyttar

I samband med att du genomför en flyttanmälan så kommer andra myndigheter – Försäkringskassan, Migrationsverket, Transportstyrelsen, CSN, Lantmäteriet och Pensionsmyndigheten – och företag – exempelvis banker och försäkringsbolag - att uppdateras med din nya information. Det gör att inga viktiga brev kommer att hamna på fel adress. Man bör dock komplettera även med andra saker för att vara på den säkra sidan. En adressändring sker bäst via sidan adressändring.se. Den tjänsten kostar pengar och om du är över 26 år så kostar det 498 kronor. Är du yngre än 26 så kostar en adressändring 249 kronor/år. Viktigt att poängtera är att det handlar om ett helt hushåll och inte per person. Vid en adressändring så kan man även se till att eftersända posten till den nya adressen. Det gör att man inte missar några brev eller fakturor. Se till att ha detta klart redan vid ankomst till din nya adress.

Säga upp- och flytta abonnemang

Utöver en flyttanmälan och en adressändring så bör man även vara på det klara med att vissa abonnemang måste ändras eller avslutas. Återigen: var tidigt ute med detta och ring allt från elleverantörer till bredbandsbolag. Även fast telefoni kan ses över; den lösningen kanske inte är fullt lika vanlig idag som förr dock. Där har vi de viktigaste detaljerna rent praktiskt i samband med en flytt. Detaljer som gör att du snabbare kan acklimatisera dig och känna trivsel i den nya bostaden. Gällande det rent fysiska så finns det dock lite andra infallsvinklar och saker att tänka på. Vi tittar närmare på det.

Ska du anlita en flyttfirma?

En flytt är ett projekt som dels tar tid, som dels är fysiskt påfrestande och som dels också kräver hjälp av andra – exempelvis släkt och vänner. Det smidigaste sättet är att ta professionell hjälp och låta en flyttfirma sköta allting. Det kostar pengar, men väldigt mycket tyder på att det är värt varenda krona. Det finns en anledning till att många utbrister – aldrig mer! – i samband med att man flyttat. Om du ska flytta utan professionell hjälp så är rådet följande: var ute i god tid. Se till att packa alla kartonger på ett tidigt stadie, se till att hyra en flyttbil så tidigt som möjligt och se till att underlätta både för dig själv och för de som ska bära. Det senare innebär att du packar kartongerna lättare samt att du skruvar av alla ben och detaljer på exempelvis soffa och säng innan flyttdagen kommer. Ju mer du gör innan, desto lättare och mer friktionsfri blir flytten.

Tänk på flyttstädningen också!

Tänk även på att avsätta tid för det avslutande momentet i form av en flyttstädning. Den är obligatorisk att genomföra och det är något som kräver både tid och omsorg. Även här är det emellertid möjligt att ta professionell hjälp i form av en städfirma. Tjänsten är inkluderad i Rut-avdraget och det innebär att du – med att tak på 50.000 kronor per år – kan dra av halva kostnaden för arbetet. Överväg den lösningen. Det är sällan roligt att återvända till den gamla bostaden enbart i syfte att städa.

Checklista vid företagsflytt

17 sep 2019

Att byta kontor kräver lite mer ansträngning än vad en vanlig flytt gör; därför har vi tagit fram en checklista vid en företagsflytt i Stockholm, till exempel. Den ska förhoppningsvis täcka alla era behov och göra så att ni direkt kan komma igång på det nya kontoret.

Alla som flyttat vet att det handlar om mer än att bara bära möbler och köra dessa från punkt A till punkt B. Det krävs även lite mer framförhållning och där man exempelvis ska säga upp alla abonnemang, göra en adressändring och informera Skatteverket om den nya adressen. Likväl ska man exempelvis se till att ha en giltig hemförsäkring redan vid ankomst till den nya bostaden. Ju tidigare man är ute - desto smidigare blir också själva flytten.

Detsamma gäller vid en företagsflytt; men vid en sådan finns det ytterligare några viktiga saker att tänka på. En sådan typ av flytt blir känsligare sett till att varje misstag kan komma att kosta pengar sett till den egna produktionen. Därför kan vår checklista göra er företagsflytt lite bättre.

flyttkaos

Företagsflytt - steg för steg

Låt oss börja med vår checklista och låt oss även förenkla lite genom att dela upp olika områden så att det går lättare att följa med.

Kontraktet skrivs under:

  • Så fort kontraktet är påskrivet så kontaktar ni en flyttfirma. Därefter så informeras alla anställda.
  • Beställ en flyttbesiktning av fastighetsägaren.
  • Se över det nya kontoret. Är det något som måste förändras för att er arbetsmiljö ska bli så bra som möjligt? Det kan finnas ett värde i att använda sig av extern hjälp av exempelvis en inredningsarkitekt.
  • Se även till att varje anställd packar sin egen kartong och märker dessa tydligt med namn.

Säg upp och omförhandla

  • Se till att säga upp eller omförhandla alla avtal - telefoni, internet, försäkring. Kolla även om det är möjligt att effektivisera er verksamhet genom att i det nya kontoret skaffa fler linor till telefonen, bättre bredband och i övrigt bättre lösningar. Det finns ingen bättre tid än vid en flytt att genomföra sådana förändringar.
  • Kolla upp säkerheten. Viktigt är att ni redan från start har säkra lokaler. Hur är det med larm, behöver ni nycklar eller finns det andra lösningar som exempelvis passerkort? Lite beroende på var kontoret finns så behöver man också tänka mer- eller mindre på säkerheten. Oavsett dock: ni har känsligt material och värdefull teknologi. Chansa inte - tillfället gör tjuven.

Möbler, trycksaker och information

  • Beställ nya möbler i god tid (om ni ska ha sådana). Se även till att planera upp ytan och se till att alla har ungefär lika stort utrymme. Missunnsamhet och avund är tyvärr inte ovanligt i samband med en flytt. Kolla även upp att viktiga köksredskap och maskiner är på plats.
  • Gör en plan för hur ni ska informera affärspartners, konkurrenter, kunder och leverantörer om er flytt. Större företag kan behöva köra en liten kampanj gällande detta, mindre företag kan nöja sig med att ringa runt och delge informationen.
  • Tryckeriet. Se till att era visitkort och övriga trycksaker är uppdaterade med den nya adressen.

Hur gör vi med postgången?

Gällande posthantering så bör ni ändra era avtal och se till att er flytt är uppdaterad. Ni ska även genomföra en adressändring samt kontakta myndigheter och försäkringsbolag. Var noga med att det inte finns några krav från exempelvis Skatteverket som kan hamna mellan stolarna i samband med flytten. Likaså gällande andra fordringar och räkningar. Alla ska flyta på precis som vanligt - det är målet med er företagsflytt.

Så gör du för att hitta en seriös flyttfirma

30 jun 2019

Flyttbranschen i Stockholm har problem, enligt åkerinäringens fackförbund Transport. Många firmor i Stockholm är oseriösa och anlitar svart arbetskraft, struntar i att skaffa trafiktillstånd och rätt försäkringar. Det är en påhuggsbransch, där det är lätt att hitta billig arbetskraft bland folk som haft det lite svårt och inte har något emot att jobba svart för lite pengar. Det gör att priserna pressas och de seriösa firmorna, som har kollektivavtal, sköter pappersarbetet och värnar om sina anställda, får det svårt att klara sig.

Flyttbranschen i Stockholm är något övermättad. I samband med den senaste finanskrisen passade många åkerifirmor på att sikta in sig på flytt i stället för på andra typer av frakt, och det gör att det finns väldigt många firmor i Stockholm som erbjuder flytthjälp. Det går att hitta väldigt billiga flyttfirmor, men vill du vara säker på att du anlitat en seriös firma där de anställda jobbar enligt schyssta villkor, bör du kolla upp vissa saker om firman innan du skriver kontrakt. Du kan också anlita en arbetsrättsjurist i Stockholm för att kolla upp företaget.

Svartarbete stort problem i flyttbranschen

Ett stort problem i flyttbranschen är svartarbete. Många ”flyttgubbar” får finna sig i att hoppa in när det finns behov, vilket kan vara väldigt ofta eller väldigt sällan. Lönerna är generellt låga, en del firmor tar in utländsk arbetskraft som inte får mer än 70-80 kronor i timlön. Det är vanligt att provanställningar pågår i flera år utan att övergår till fasta tjänster och så vidare.

Det är svårt att avgöra om en firma anlitar svart arbetskraft. Men om priserna ligger runt 300-400 kronor i timmen för två man och en lastbil, kan du vara ganska säker på att det rör sig om svartarbete. En arbetsrättsjurist, en advokat specialiserad på arbetsrättsliga frågor, kan också hjälpa dig.

Alla flyttfirmor måste ha yrkestrafiktillstånd

Alla företag som erbjuder tjänster där det ingår frakt med fordon måste enligt lag ha ett yrkestrafiktillstånd som tillhandahålls av Transportstyrelsen. Det måste finnas ett trafiktillstånd per fordon, och att få ett tillstånd är dyrt. Det gör att många flyttfirmor för att komma in i branschen struntar i att skaffa trafiktillstånd. Det gör deras verksamhet olaglig. Dessutom gör det att du som kund riskerar att bli utan ersättning om ditt bohag skadas under transporten.

Att kolla upp om en flyttfirma har yrkestrafiktillstånd är lyckligtvis enkelt. Du går bara in på transportstyrelsens sida för yrkestrafiktillstånd, som du hittar genom att söka på ”kolla upp yrkestrafiktillstånd” och slår in den berörda firmans organisationsnummer, som bör finnas på deras hemsida. Finns de med i registret vet du att de har erforderligt yrkestrafiktillstånd, vilket är ett tydligt tecken på att du har med en seriös firma att göra.

Anlita en arbetsrättsjurist i Stockholm

Känner du dig osäker på om flyttfirman du vill anlita är seriös, kan du alltid anlita en arbetsrättsjurist i Stockholm. En arbetsrättsjurist är specialiserad på de regler och lagar som berör företag och dess anställda och kan lätt göra en första bedömning om firman verkar bedriva en rättsenlig och seriös verksamhet.

På https://www.arbetsrättsjuriststockholm.se kan du läsa mer om hur arbetsrättjurister arbetar.

Hitta besiktningsmän för överlåtelsebesiktning i Sundsvall

11 jun 2019

Som köpare av ett nytt hus vhus, besiktningäljer många att utföra en överlåtelsebesiktning för att säkerställa att fastigheten är i gott skick. Detta bör göras innan köpekontraktet skrivs under och det kan därför vara bra att hitta en besiktningsman i god tid om man planerar att köpa ett nytt hus.

Utbud

Det finns många som jobbar med överlåtelsebesiktning i Sundsvall och man ska vara noggrann med att välja en som är utbildad och auktoriserad. Det finns inget krav på utbildning i branschen men det är alltid en fördel att välja någon som har goda och professionella kunskaper inom området, för att besiktningen ska bli så korrekt utförd som möjligt.

Välj rätt

När du letar efter en besiktningsman för en överlåtelsebesiktning kan det vara en god idé att kolla upp företag både i Sundsvall och i närliggande orter. Jämför några olika, ta referenser och fråga gärna runt efter tips. Kanske kan mäklaren för den aktuella bostadsaffären tipsa om en bra besiktningsman, eller kanske känner du någon som nyligen genomfört en överlåtelsebesiktning som varit väldigt nöjd med resultatet. Det är viktigt att den du anlitar har goda kunskaper, och gärna en utbildning som byggingenjör.

Besiktningsmannens jobb

I en överlåtelsebesiktning är det husets skick som står i fokus. En okulär besiktning innebär en ytlig undersökning av allt som kan ses – det vill säga utrymmen som vind, källare och garage. Även alla vanliga rum går man noggrant igenom och skicket kontrolleras.

Husets utsida med fasad, tak och tillhörande markområden ses över, där besiktningen kan visa om det finns sättningar i huset eller om en dränering behöver göras och det är därför av största vikt att välja en seriös yrkesman som har goda kunskaper.

Besiktningens resultat

Efter avslutad besiktning görs en riskanalys av fastigheten som innehåller eventuella risker med huset. Känner man som köpare att det finns allt för många brister i huset kan man välja att dra tillbaka sitt bud eller förhandla med säljaren om åtgärder eller prissänkning innan köpekontraktet skrivs under. Känner man sig däremot nöjd med resultatet och byggnaden visar sig vara i gott skick kan man gå vidare till andra undersökningar om man vill, eller genomföra köpet direkt.

Att tänka på

En överlåtelsebesiktning innebär att synliga delar av huset undersöks, så det är bra att ha i åtanke att kontroll av avlopp, elinstallationer, vattenprover, mätning av fukt och radon och andra delar som inte ligger inom synfältet inte undersöks i samband med denna typ av besiktning. Vill man kontrollera dessa delar behöver man anlita yrkesmän som är verksamma inom andra områden.

När du letar efter en yrkesman för överlåtelsebesiktning kan du med fördel leta både i Sundsvall och i närliggande orter. De flesta jobbar oftast inom stora områden och om väntetiderna är långa eller om du hittat någon du blivit rekommenderad brukar det inte vara några problem. När besiktningen är genomförd har du en klar bild över fastighetens skick inför köpet och nästa steg blir att skriva under köpekontraktet.

...och så var det bara städningen kvar!

1 jun 2019

När man ska flytta kan det vara oändligt många saker som man ska komma ihåg. Har du bokat en flyttbil, eller ska du anlita en flyttfirma? Att anlita en flyttfirma får du numera dra av på Rut-avdraget, vilket inte gick förut, förrän i och med i år. Har du bokat flyttstädning? Även den får du dra av på Rut-avdraget, så mycket som 75.000 kronor per år och per person men inte mer än 30 procent av arbetskostnaden.

Sedan ska allting packas ner, eller?

Ska du verkligen ta med allt? Är det verkligen värt att ha med mosters gamla enbenta bord? Och piedestalen från farmor? Ibland kan man behöva göra sig av med gamla möbler som man ändå inte använder. Se till att rensa ut när du ändå ska flytta. Skänk bort, sälj eller släng. Att flytta brukar vara ett bra tillfälle göra sig av med saker man egentligen inte behöver.

...och så är det bara städningen kvar

Och när man väl är klar med packningen, då är det flyttstädningen som är kvar. Och här måste man vara noggrann och rengöra i princip allt mellan tak och golv. Inga fläckar får finnas kvar. Är man inte van vid flyttstädningar kan det vara arbetsamt att göra det. Varför inte anlita en städfirma som är erfaren, gör det snabbare än vad vi kan och som vet hur man ska städa för att flyttstädningen ska bli godkänd av hyresvärd eller nästa bostadsägare. Här rekommenderas Jourstäd Sverige, som arbetar just enligt regler från Mäklarsamfundet.

Så här bör en flyttstädning vara

I köket:

  • Alla kökskåp och köksluckor ska rengöras väldigt noggrant både in- och utvändigt. Glöm inte att rengöra ovanpå köksskåp.
  • Alla vitvaror (spis, fläkt och diskmaskin) och kylskåp och frysar ska tömmas innan de rengörs.

I badrummet:

  • Toastol, handfat och badkar ska rengöras riktigt noggrant. Inga fläckar får finnas kvar. Se upp med alla kalkavlagringar så att de kommer bort.
  • Golvbrunnen ska rengöras ordentligt.
  • Tvättmaskin och torktumlare ska tömmas på ludd och rengöras inuti och utanpå.
  • Duschställ och alla blandare ska rengöras.

I alla rum:

  • Alla element ska hakas av och rengöras bakom elementen. Dammsug med dammsugare och ta en flaskborste med rengöringsmedel och rengör hela elementet.
  • Alla fönster och fönsterbrädor ska tvättas rena.
  • Alla dörrkarmar ska rengöras, särskilt ovanpå.
  • Alla golvlister ska vara rena, liksom golven.
  • Alla strömbrytare måste torkas rena. Liksom alla armaturer.
  • Glöm inte att rengöra och städa garage, balkong, altan och trädgård.

När du behöver flyttstädning i Bromma

29 apr 2019

Du vet väl att om du ska flytta, bör allting rengöras. Eftersom kraven är så pass höga när det kommer till rengöring av bostaden när man ska flytta ut ur den är det nödvändigt att  ta ledigt från jobbet för att städa sin bostad innan man flyttar ut ur den. Eller så kan man passa på att flytta när man har semester. Du vet väl om vilka höga krav som ställs på en flyttstädning? Ska man flytta ur en bostad som antingen ska säljas eller som ska hyras ut till någon annan, ska man städa enligt de krav som hyresvärden ställer, och de krav som Mäklarsamfundet ställer på flyttstädningen. De kraven är enligt följande:

I alla rum

I alla rum bör man rengöra golv, alla element och dörrar samt dörrfoder. Alla golvlister måste rengöras, samt alla elkontakter och målade ytor. Alla fönster och karmar och fönsterbrädor ska vara helt rena. Alla garderober; här ska rengöras både in- och utvändigt.

I köket

Här ska kyl och frysen rengöras både in- och utvändigt, diskmaskinen ska rengöras in- och utvändigt. Även spisen ska rengöras bakom och utanpå samt alla ugnsplåtar ska rengöras. På samma sätt ska köksluckor och köksbänkar rengöras. Alla lådor ska rengöras. Alla köksfläkt och ventiler, rengörs in- och utvändigt, liksom all belysning

I badrum och toalett

Här är det viktigt med rengöring av toalettstol och tvättställ, liksom badkar, in- och utvändigt. I badrum och toalett är det viktigt med väggrengöring och vattenrör, liksom rengöring av  tvättmaskin, torktumlare och torkskåp. Man måste även rengöra golvbrunnar och ventiler och skåpsutrymmen och badrumsskåp.

I garage, förråd och altan eller balkong

Det är lätt att glömma att städa förråd, garage, altan och balkong. Här ska dessa utrymmen sopas och rengöras från bråte, damm och eventuella spindelnät. Det är dessutom mycket viktigt att allt här är tömt.

Anlita flyttstädning i Bromma

Vill du inte ta ledigt kan du i stället anlita en flyttstädningsfirma som kommer och flyttstädar åt dig. När du anlitar en flyttstädningsfirma är det viktigt att du väljer noga så att du inte plötsligt måste åka ut och städa efter att flyttstädningsfirman har varit på platsen. Då måste du både betala och ändå städa. I stället är det bättre att anlita en firma som ger en nöjd-kund-garanti. På så sätt ser de själva till att städa till hyresvärden eller nästa bostadsägare är nöjd med flyttastädningen. Vill du ha tag i en sådan flyttstädningsfirma i Bromma? Läs då mer på: flyttstädningbromma.net.

Så får du en smärtfri flytt

22 apr 2019

Om du ska flytta vill man helst ha en så smärtfri flytt som möjligt eller hur? Man vill ju inte bryta ryggen bara för att man måste kånka soffan och sängen ner och uppför trappor. Inte heller vill man ju att ens familjemedlemamr eller släktingar skadas bara för att man ska byta bostadsadress. Då vill man helst att allt bara flyter på så bra det bara går. Vill man har en smärtfri flytt och att allt bara ska gå som på räls, är planeringen bland det allra viktigaste. Så planera redan nu för flyttten om du vet 1) adress, 2) datum). Börja med att boka flyttfirma och flyttstädning redan nu. Då vet du att du inte behöver råka ut för någon obehaglig överraskning för att du ahr glömt något viktigt.

Här finns en del man kan välja mellan

Om du bokar en flyttfirma kan du välja att antingen boka flyttfirman för allt som ahr med flytten att göra; till exempel packning, flytten, transporten, inflyttningen och uppackningen. Dessutom kan du anlita (oftast) samma företag som också kommer och flyttstädar den gamla bostaden. Då blir det enda som du behöver tänka på är: 1) Har du nyckel till den nya bsotaden? 2) Ge din gamla nyckel till flyttfirman så att de kommer in och kan städa efter att hela flyttlasset har gått.

Anlita flyttfirma för enbart delar av flytten

Om du inte vill anlita flyttfirman för hela flytten kan man anlita dem endast för någon del; packningen, transporten, uppackningen eller bara för flyttstädningen, eller bara som bärhjälp. Det kan verkligen löna sig att anlita en flyttfirma för någon av dessa tjänster. De flesta kan tycka att det är tungt att bära packlådor och möbler. Har man dessutom ingen stark släkting eller familjemedlem som kan komma och bära, kan det vara svårt att ordna det på egen hand. Då är det bra att veta att flytten är avdragsgill på Rut-avdraget. Så mycket som 75.000 kronor får man dra av på flytten som högst under ett år och per person. Det gör det möjligt för de flesta att ha råd att anlita flytthjälp när det är dags för en flytt.

Se till att boka i tid

Vill man kunna flytta jsut den dagen som man har planerat är det mycket viktigt att boka i tid. Vill man anlita en flyttfirma gäller det att boka den i tid. Vill man endast ha en flyttbil gäller det även här att boka den i tid, sp att du vet att du får flytta precis den dagen som du önskar det. Ska du flytta i Stockholm? Kanske du behöver en flyttfirma som kan flytta åt dig i Tyresö? Då kan du läsa mer här.

När du behöver flyttstädning på Södermalm

4 apr 2019

Är det dags för en viktig flyttstädning? Om man behöver en flyttstädning på Södermalm, till exempel, är det bättre att anlita en städfirma som gör den viktiga flyttstädningen än att man själv ska försöka göra det och sedan misslyckas och bli tvungen att återkomma och göra om allting från början. Att lyckas med en flyttstädning är inte det lättaste nämligen. Precis allt måste rengöras innan en flyttstädning är klar och som kommer att accepteras av nästa bostadsägare eller av en noggrann hyresvärd. Det kan till och med svårt att få en flyttstädning godkänd som en städfirma har gjrot, fastän det är deras jobb.

Så här gör du för att hitta en duktig städfirma

Först bör du googla till exempel "flyttstädning Södermalm", eller "städfirma Södermalm" så bör du få några bra förslag på alla städfirmor som anger att de erbjuder flyttstädning eller är en städfirma som arbetar på Södermalm. För dig är det bara att ta kontakt med några av dem. Be om offert och referenser. När du har tagit referenser är det sedan bäst att kontrollera dem. Välj sedan den som har bäst referenser. Har de dessutom ansvarsförsäkring på sitt arbete, är det också bara bra tecken på en bra städfirma. Om de dessutom är så noggranna att de erbjuder nöjd-kund-garanti, ja då bör du anlita dem. Det innebär att de anser det är viktigt för dem att deras kunder blir nöjda, och inte ger sig förrän kunden är nöjd. Särskilt när det kommer till flyttstädningar är det mycket viktigt att nästa bostadsägare, eller hyresvärd blir nöjd med flyttstädningen innan de är klara med jobbet.

När du hittat rätta städfirman är det bara att anlita dem

En annan viktig sak som man inte bör glömma är att städfirman ska helst ha en F-skattsedel för att man som kund ska kunna dra av på Rut-avdraget. Annars riskerar man att bli arbetsgivare till städarna. Då kan man bli tvungen att betala arbetsgivaravgifter (rent juridiskt). Ser man till att firman har F-skattsedel kan man undvika en sådan situation. När du anlita en städfirma för din flyttstädning är det bara att fokusera på annat som är viktigare för dig, som ska flytta. Välj emn pålitlig städfirma. Läs på alla omdömessajter om du är osäker. Är du fortfarande misstänksam och undrar om lämpligheten på en städfirma kan du även kontrollera med Allmänna reklamationsnämnden om det finns många klagomål på det företaget och med Kronofogden och Skatteverket. Till sist bör man bestämma sig och testa sig fram. Lycka till!

Bästa och smidigaste flytten är med flyttfirma

14 mar 2019

Om du har flyttat några gånger, då vet du hur det är att kånka på möbler. Har man säng och soffa och tunga bokhyllor är det många tunga möbler. Bor man dessutom i ett flerfamiljshus och även ska flytta in i ett flerfamiljshus kan man vara tvungen att kånka uppför fler trappor två gånger. Det är väldigt få förunnat att kunna slänga eller skänka bort alla möbler och köpa nya när man flyttar in, även om det kan kännas frestande lätt och enkelt att göra så.

Skruva isär möblerna innan flytten

Det kan vara en bra idé att skruva isär möblerna innan du flyttar. Särskilt gäller detta om du har flera Ikea-möbler. På så sätt får du mer utrymme i flyttbilen. Dessutom blir det lättare för alla som ska bära möblerna om de är isärskruvade och kanske dessutom i platta paket. Då är det inte alls särskilt svårt att bära på dem.

Anlita flyttfirma för flytten

Vill du så kan du anlita en flyttfirma för hela flytten. Och så snart som du har ett datum och du vet när du kan flytta in, bör du boka flyttfirma eller flyttbil så att du alldeles säkert vet att du har en flyttfirma eller bil just den dagen som du behöver det. Sedan kan du behöva tänka på hur du vill anlita dem; vill du anlita dem för hela flytten, eller bara en del av den? Vill du bara ha hjälp med packning, att bära på möbler eller enbart få hjälp med flyttstädningen? Eller så kanske du vill ha hjälp med allting? Då är det enda som du behöver oroa dig för, är att flyttbilen och du själv hittar till den nya adressen. Sedan är det bara att lämna över nycklarna; både de gamla nycklarna så att städfirman kommer in och kan städa efteråt, och till den nya bostaden så att flyttfirman kommer in och kan ställa alla saker i den.

Bor du i Södertälje?

Om du bor i Södertälje kan du anlita en lokal flyttfirma. Det brukar minska kostnaderna som flyttfirman kan ta när de ska reda till och från din bostad. Det brukar också underlätta om de ska hitta till en ny adress. Då är det bra om de hittar lätt i Södertälje och kan alla gator och adresser. När du ska välja flyttfirma, välj då någon som har till exempel ansvarsförsäkring. Läs mer här.

Hur gör man med pianot vid flytten?

26 feb 2019

Har du ett piano i ditt hem? Antingen har man ett piano – eller någon annan tung möbel i sitt hem, som gör att när det väl är dags för att flytta från den bostaden, behöver man lösa transporten av de tunga och otympliga möbler som man har hemma. Hur gör man då? Bor man i ett äldre hus, kanske det inte finns någon tillräckligt stor hiss som kan hjälpa en att flytta pianot, soffan eller vad det är som är stort och otympligt – då behöver man någon som kan komma och hjälpa en med de tunga lyft som det innebär när man flyttar.

Anlita proffsen och spara ryggen

När det är dags att bära de tunga möblerna eller den stora flygeln som du är så rädd om, är det dags att anlita starka (män) som kan komma och bära dessa. Det finns tekniker som de har lärt sig som arbetar med dessa saker varje dag. Det är bättre då att lämna det jobbet till sådana som kan det. Har man en gång lärt sig teknikerna som det krävs för att lyfta och bära tunga saker, går hanteringen så mycket bättre och lättare än om man ska ta i, när man inte har en aning om hur man ska göra. Det är ju inte alla som av naturen är starka och har stora muskler ämnade för att flytta på tunga saker.

Piano ska helst flyttas med bärremmar

När det kommer till att flytta på pianon, är den bästa tekniken, att flytta det med hjälp av bärremmar. Med hjälp av bärremmar kan man till och med bära ett piano upp- och nedför trappor. Här är det tekniken med bärremmar som för det möjligt att bära det. Det kan räcka med att man endast är två som bär det, när man väl har lärt sig tekniken med att bära det med bärremmar.

Flyttfirmor med tunga lyft som specialitet

Det finns flyttfirmor som har tunga lyft som sin specialitet. Som tur är, är vi alla olika. Vi har olika fysik och olika kapacitet och kan därmed utföra olika uppdrag. För alla dem som inte har muskler nog för att flytta stora pianoinstrument finns det flyttfirmor som har personal som kan ta sig an den uppgiften. Dessa flyttfirmor finns i de flesta storstäder. Där kan man anlita starka flyttkarlar som kommer och bär allt som är tungt och som, vi vanliga dödliga, inte klarar av att rubba. Läs mer här.

Viktigt att ha koll på flyttstädningen

23 feb 2019

När man ska flytta kan vissa moment faktiskt vara ganska roliga. Även om packandet, bärandet och transporterande kan vara slitsamt så har man någonting spännande framför sig som man ser fram emot och längtar till. Med en flyttstädning är det precis tvärtom; då måste man ju istället återvända till det gamla boendet för att genomföra det allra tråkigaste momentet som en flytt för med sig.

Det är därför inte ovanligt att man struntar i denna flyttstädning och lämnar sin bostad vind för våg. Detta är dock ingenting som rekommenderas då en sådan manöver kan innebära att man får betala en ganska hög summa till de nya ägarna av bostaden. Detsamma gäller om man genomför en flyttstädning på ett dåligt sätt – då kan man också få ersättningskrav från de nya ägarna neddimpandes i sin brevlåda. Om man exempelvis ska flytta från Stockholm och struntar i sin flyttstädning så riskerar man alltså ett slags vite och detta är onödigt då det faktiskt finns andra alternativ att luta sig mot; nämligen att anlita en professionell firma för ändamålet.

Genom att anlita en städfirma för denna flyttstädning i Stockholm så frigör man sig fram ansvaret och det är istället denna firma som står för en garanti på att jobbet blir korrekt utfört. Summan man betalar för en flyttstädning i Stockholm är dessutom lägre än det vite man riskerar att få om man helt struntar i den och därför är det att föredra att man tar hjälp. Om det nu finns billig hjälp att få med en flyttstädning i Stockholm så behöver man inte krypa omkring, tömd på energi och rengöra avlopp-, golvbrunnar, skåp, golv, fönster, spis- och ugn, kyl- och frys – ja, alla detaljer som inkluderas i en flyttstädning. Det är skönare att betala en rimlig summa pengar, få en flyttstädning genomförd och tryggt luta sig tillbaka – med garantin i handen – och veta att de nya ägarna i Stockholm inte kommer att ha något att anmärka på överhuvudtaget.

Flyttstädning i Stockholm handlar om att visa respekt

Det här går att vända på också och här får man ställa sig frågan om hur roligt man själv skulle tycka att det var att komma till sin nya bostad och upptäcka att det inte var städat. Tänker man på det sättet så inser man också vikten av att en flyttstädning verkligen blir gjord och detta oavsett om det handlar om Stockholm eller någon annan stad i Sverige.

Man städar för att de nya ägarna ska kunna installera sig, de nya ägarna har i sin tur städat sin gamla bostad och ägarna till den bostad där du ska flytta in har även de städat – flyttstädning är en kedja som man inte får bryta och går man i de tankarna; ja, då bör man istället anlita ett företag som sköter denna.

Läs mer om flyttstädning här.

Så bör du flyttstäda när du flyttar

10 feb 2019

Ska du flytta? Det är den tiden på året då många flyttar, då många börjar nya jobb efter att det nya året har inträtt. Andra börjar nya studier och byter studieort. När man flyttar måste man se till att städa på sådant sätt att de som flyttar in inte ser några spår av det. Det viktiga är att allt blir rent från golv till tak. Det ska väl inte vara så svårt? Att städa allt? Det borde det inte vara, men det är svårare än vad man tror. Därför går vi igenom hur du ska göra för att allt ska bli rent.

I alla rum

Oftast är det lättast att flyttstäda när hela bostaden är helt tom. Då innebär det att man stannar kvar när flyttlasten har avgått och kanske redan finns på den nya adressen. En enkel regel är då att alltid flyttstäda det som man använder mest, till sist, det vill säga kök och badrum. Då är det lättast att börja med vardagsrum och de rum som man inte använder; förråd och garage. Där behöver du mest torka fritt från damm, om man har haft hyllor där. Sedan sopar eller dammsuger man golvet rent.

  • Börja sedan att putsa alla fönster rena, kom ihåg att rengöra alla fönsterbågar och mellan fönster. Öppna fönster och rengör även på insidan i mellanfönstret. Använd en fönsterskrapa. Torka sedan rent på fönsterbrädor.
  • Alla element ska rengöras ovanpå, utanpå och innanför.
  • Rengör väggar där det finns fläckar. Rengöra dörrar, dörrvred och dörrkarmar. Kom ihåg att rengöra ovanpå dörrarna.
  • Torka sedan rent alla garerober inuti, utanpå och ovanför dem.
  • Ta till sist golvet och golvlister. Kom ihåg att rengöra alla eluttag och strömbrytare.

I köket

När du har rengjort sovrum, vardagsrum och andra rum är det sedan dags för att rengöra köket.

  • Alla frysar och kylskåp måste frostas av och tömmas helt och hållet. Ta sedan ur allt som går att ta ur; lådor och hyllor. Diska dem och rengör inuti, utanpå och glöm inte randen ovnapå kyl- och frysdörrar.
  • Sedan rengör du spisen inuti, utanpå och bakom.
  • Köksfläkten tar du i sär och diskar. Se till att rengöra filtret ordentligt.
  • Rengör även disk- och arbetsbänk och även under diskhon. Här hoppas vi att du redan har rengjort fönster och element som nämnt ovan.
  • Rengör sedan väggar ovan spisen, disk- och arbetsbänken.
  • Finns det fläckar på väggarna bör de rengöras, liksom golvet, golvlister, dörrar och ovanpå dörrar och dörrkarmar.

I badrummet

Badrummet är mycket viktig att rengöra på djupet.

  • Handfat och toastol och duschen måste vara helt fläckfria. Var noggrann med alla slags kalkavlagringar som kan finnas.
  • Ta isär golvbrunnen och rengör alla sakerna skilt.
  • Rengör golvbrunnslock och badkar.
  • Här bör du även tvätta hela väggarna, dörr, dörrkarm, golv och vitvaror, som tvättmaskin och torktumlare.

Tyckte du det var jobbigt? Du kan alltid anlita en städfirma som kommer och gör flyttstädningen åt dig, i stället. Bor du i Uppsala och ska flytta i eller från Uppsala? Läs då mer här.

Få allt i ett paket vid flytten

9 jan 2019

Det är mycket att tänka på när man ska flytta, det är ju inte bara frågor om vart man ska flytta, även om det är den viktigaste frågan. En flytt kan vara bra ur många aspekter. Att flytta till en ny plats, kanske för att man blir fler i familjen och inte ryms längre i den gamla bostaden är nödvändigt. Eller så vill man "downsiza", flytta in i något mindre för att man kanske har utflugna barn och inte behöver lika stor bostad längre. Eller så vill man leva enklare, eller mer bekvämt och slippa klippa gräsmattor, buskar eller beskära träd och slippa skotta snö på vintrarna. Då kan en flytt in till centrum vara en stor fördel. Oberoende vad orsaken till flytten än är, är det många saker som måste ordnas innan flytten kan ske.

1. Packningen

Först ska man packa alla viktiga saker. Helst ska de ju heller inte gå sönder i flytten. Hur packar man känsligt porslin så att de inte skads i flytten. Hur packar man mosters fina vas i sammetslent porslin utan att det blir fula jack i kanten? Här rekommenderar vi att packa in det i mjukt toapapper och sedan placera den i en kartong så att det ryms mycket luft i kartongen innan du packar in den i en större packlåda. Eller så använder du gammalt tidningspapper som du först lägger om den känsliga vasen och knycklar till annat tidningspapper till små bollar som du placerar runt vasen i kartongen innan du placerar den i den större packlådan. På så sätt stöter den inte mot annat vasst i packlådan.

2. Flytten och transporten

När allt är packat är det egentligen bara transporten som ska ske från den ena adressen till den andra. Antingen aktiverar man tjocka släkten, vänner och grannar som hjälper till att bära soffor, sängar, hyllor och packlådor. Haken med det är, att då förväntar de sig ju i sin tur att få bärhjälp eller annan praktisk hjälp, när det är dags för dem att flytta, få hem tunga möbler eller vad de nu behöver hjälp med. Har man inte starka bekanta eller släktingar med stora muskler, bör man anlita en flyttfirma som kommer och gör det åt en.

3. Flyttstädningen

När allt är borta är det lättare att städa undan allt som visar att man har bott i bostaden. Då är det viktigt att i princip städa allt mellan golv och tak. Allt ska bort, inte bara möbler och kartonger, utan även smuts, fläckar och damm som gärna samlar sig om man bor på ett och samma ställe i flera år. Flyttstädningen ska ju också bli godkänd av de som flyttar in efter dig, eller av hyresvärden. Då är det mycket viktigt att städa så pass rent så att ingen kan anmärka på den.

4. Uppackningen

Till sist, återstår det roliga med själva flytten, eller inte. Många gillar inte att packa upp sina saker, eller så hinner man helt enkelt inte med det när man arbetar, har små barn eller i övrigt är en upptagen person. Då är det bra att kunna anlita ett flyttbolag i Uppsala, till exempel om det är till Uppsala man ska flytta. Googla "flyttfirma Uppsala", eller "flyttfirma Stockholm" om det är dit du ska flytta, för att få tag i en flyttfirma som kan genomföra hela flytten, från packning, uppackning, flyttstädning och flytt om du så vill. Lycka till! Här kan du läsa mer om flyttfirma i Uppsala på: http://www.flyttfirmauppsala.org.

Har du kollat närheten till tandläkare?

23 nov 2018

Flyttar man till en ny stad eller till ett nytt område så handlar det om att man får en positiv energi kroppen. Alla sinnen får arbeta; man ser nya saker, man känner nya dofter, man hör nya ljud och man trevar sig fram genom den nya tillvaron. Där kan det kännas spännande att exempelvis stå i den lokala ICA-butiken och jämföra utbudet där mot det man vant sig vid. Eller en handling som blir obligatorisk i samband med att man byter område i Stockholm: att klocka olika vägar till och från jobbet.

Om man bott i exempelvis Årsta och flyttar till Solna, men samtidigt har kvar sitt arbete inne i centrala Stockholm så vill man veta om det går snabbare att pendla. Man vill också veta vilken väg och på vilket färdmedel man snabbast tar sig från Solna in till city. Det handlar om roliga saker - men där ändå pendlingsdelen måste anses som nödvändig.

Vi skulle dock vilja trycka lite på ytterligare en nödvändighet i samband med en flytt. Vi kan hålla oss till nämnda Solna även fortsatt, men det går utmärkt att applicera detta även till andra orter och städer. Vår poäng: kolla upp sjukvård, tandläkare och annat direkt i samband med flytten. Man vet aldrig när olyckan kan vara framme och vet man var exempelvis en tandläkare har sin lokal så har man också bättre möjligheter till snabb vård - eller ännu bättre; akut tandvård.

Jämför priser hos tandläkare i- och kring Solna

Emellertid så finns det en möjlighet i Solna som inte finns på samma sätt i samband med en flytt i en mindre stad. Närheten till Stockholm och alla andra områden och förorter gör att det finns en ekonomisk relevans i exempelvis en fråga om vilken tandläkare du ska välja. Detta förklaras av konkurrens och det kan sammanfattas genom en enda mening: tandläkare har fri prissättning. Det första folk tänker på är att denna fria prissättning är av ondo och där priserna pressas uppåt.

Det är vanligt - men det gäller inte riktigt i Stockholm där den höga konkurrenssituationen istället fått motsatt effekt och där priserna i många fall sjunkit. Det kan handla om ganska många hundralappar i slutändan. Därför är att ingen dum idé att vara lite mer flexibel gentemot sin tandläkare och byta med jämna mellanrum. Flyttar du från Årsta till Solna så finns det inget värde i att hålla dig fast vid samma tandläkare om du får ett bättre pris - och samma typ av kvalitativ vård hos en annan i Solna. Kolla upp det i samband med flytten. Solna Dental är ett alternativ att kolla upp.

Botox, fillers och en tandblekning till bra priser

Just tandläkare kan dock vara speciellt sett till hur känslig man är i munnen. I vissa fall kan det vara värt att betala extra för en tandläkare som vet vem man är, hur historiken ser ut och hur pass känslig man är i munnen. Det vi menar är att det dock finns möjligheter. En tandläkarmottagning erbjuder dessutom mer än bara behandlingar för dentala problem.

Numera kan man även genomföra behandlingar med botox, fillers och exempelvis tandblekningar hos vissa tandläkare. Där kan det verkligen löna sig att jämföra priser; detta då kostnaden kan skilja rejält mellan olika mottagningar.

← Äldre inlägg