Flyttips

Allt du behöver veta när du ska flytta

Blogg

Behov av extra förvaring?

22 maj 2020

För mycket prylar och för lite plats - det är ett problem många kan känna igen sig i. Men det är ju inte alltid man har lust att rensa bort en massa saker för det. Hyr ett extra förråd istället!

Får du också kriga dig in i förrådet, källaren eller på vinden varje gång du ska plocka fram vinterkläder till barnen, resväskor inför semesterresan eller kanske juldekorationerna som gömmer sig någonstans där inne? Önskar du ibland att du hade ett extra förvaringsutrymme? Det går faktiskt att ordna - utan problem! Hyra av extra förråd har blivit allt vanligare de senaste åren, och företag som erbjuder trygga och säkra förvaringsutrymmen mot en månatlig hyra finns i så gott som alla svenska städer - såväl större som mindre. Naturligtvis är det lite enklare att hyra förråd i Göteborg, Stockholm, Malmö eller någon annan storstad där du har lite fler alternativ att välja mellan, men i regel brukar det inte vara några problem att hitta en uthyrare även på mindre orter.

Flytta utomlands? Magasinera ditt bohag!

Ett extra förråd kan komma väl till användning om du ska flytta också. Kanske blir det ett glapp mellan utflytten från din gamla bostad, och inflytten i den nya. Då kan det vara bra att kunna magasinera alla dina möbler och tillhörigheter någonstans. Många väljer också att hyra ett förråd eller magasineringsutrymme när de ska flytta utomlands, eller om man bara ska vara bortrest väldigt länge och kanske säga upp eller hyra ut sin bostad under tiden. Hos de flesta uthyrningsfirmor kan du välja både korttids- och långtidsuthyrning, så att det passar just dina behov.

Att tänka på när man hyr förråd

Innan du tecknar ett hyresavtal på ett förråd är det viktigt att du försäkrar dig om att leverantören i fråga är en seriös och professionell firma. Ditt förrådsutrymme ska förstås ha ordentliga lås, vara skyddat från eventuell fukt och vara bra ventilerat. Dessutom bör det finnas kameraövervakning för att verkligen kunna garantera att dina prylar är i säkert förvar. Övervakningsutrustning och larm är något som finns hos de allra flesta professionella uthyrarna idag. Att hyra förråd av en firma kostar förstås en slant varje månad, och vill du komma lite billigare undan kan det vara ett alternativ att istället hyra av en privatperson. Ska du göra det är det dock extra viktigt att se över förrådets skick, hur säkert det verkar och vilka villkor som står i hyreskontraktet.

Dags att anlita en flyttfirma?

27 apr 2020

Dags för en förändring? Dags att byta bostad? Ta hjälp av en flyttfirma i Borås när du behöver flytt till, från eller i området. Här hittar du tips och råd inför att den stora dagen närmar sig.

En flytt innebär oftast en positiv förändring i livet. Men vägen dit kan vara tung när ett helt hem ska byta adress. För att göra det enklare för sig kan man anlita en flyttfirma och istället koncentrera sig på att få sitt nya hem i ordning. Oavsett om man ska flytta långt bort eller till grannkvarteret är en flytt en stor operation. Det kan vara lugnande för kropp och själ att anlita en flyttfirma i Borås eller var man nu befinner sig i landet. En flyttfirma gör inte bara flytten lättare, flytten blir en trevligare upplevelse när man själv slipper tunga lyft och att själv organisera transporter och se till att allt hamnar där det ska.

två män bär upp kartong

Fördelar med att anlita en flyttfirma?

Det finns många fördelar med att anlita en flyttfirma i Borås. De är proffs på det de gör. Dina saker kommer att vara i säkra händer. En flyttfirma är även försäkrade, om olyckan skulle vara framme. Men största fördelen med att anlita en flyttfirma är att du slipper det tunga jobbet med att släpa möbler, kartonger och farmors antika kaffeservis upp och ned för trappor och in och ut ur bilar. När man väl har bestämt sig för att anlita en flyttfirma, är det bra att kontrollera att flyttfirman är seriös. Se till att den flyttfirma du anlitar har alla försäkringar och övriga tillstånd i ordning.

Vad kommer det att kosta?

Det är oftast klokt att be om en offert innan man bestämmer vilken flyttfirma man väljer att köpa flyttjänster av. På så sätt får du en uppfattning om vad det kommer att kosta och vilka tjänster flyttfirman kan bistå med. Många flyttfirmor erbjuder även andra tjänster, som till exempel flyttstädning, nedpackning och uppackning av bohag, samt andra tjänster. RUT-avdraget brukar oftast dras av redan på det pris man får i offerten från den flyttfirma man väljer att fråga. Så gör den där jobbiga flytten till en trevlig upplevelse. Välj att anlita en flyttfirma istället för att själv släpa soffor och bokhyllor upp och ned för trappor. Låt en flyttfirma transportera dina saker till ditt nya hem och använd tiden och lugnet du tjänar in på detta till att få ditt nya hem i ordning. Vi rekommenderar denna webbsidan: https://www.flyttfirmaborås.se

Viktigt att städa bra inför flytten

25 apr 2020

Flyttdagen är som ett tåg i hundratals kilometer i timmen. Allt bohag ska flyttas ut och sedan in i nya bostaden. Så hur gör man med flyttstädningen i den gamla bostaden? Vem utför den och hur?

När man kommer in ny i en bostad så vet man att någon annan bott där före, men man vill ändå ha så få tecken som möjligt från den gamla boende och kunna sätta sitt eget tecken på den blanka duken som är bostaden. Om den utflyttade har struntat i att städa så blir det en obehaglig start för den inflyttade. Förutom att behöva börja sin flytt med att städa bort någon annans smuts, så kan det även innebära att man hittar saker som gamla rakhyvlar under badkaret, smutsiga strumpor under sängen, brev i ett köksskåp och matrester i ugn och kylskåp. Det kan vara mer information än man önskar få och definitivt mer arbete än man räknat med. En annan variabel med ett ostädat hem är att det är svårt att kunna se om något är trasigt eller fläckigt innan man först gör rent i bostaden.

Vad som händer om man inte flyttstädar

Om man inte flyttstädar korrekt, eller struntar i det helt, så kan den nyinflyttade genast kräva att boendet ska flyttstädas och att fakturan ska skickas till den utflyttade, så det kan bli dyrt i slutänden. Känner man att man inte hinner så kan man ta reda på om den nya flyttar in lite senare.

Tips för snabb flyttstädning

Det låter kanske enkelt att man ska städa vid en flytt, men det händer att man ska vara ute ur sin bostad vid samma tidpunkt som man får tillgång till den nya bostaden. Då kan det vara väldigt svårt att kunna städa ordentligt, med bostaden full av kartonger och möbler. Ett tips då är att städa allt som går att städa i ganska god tid före. Exempelvis i garderober och skåp. Och är man noga med att inte tappa ner något eller plocka upp om man spiller, så kan man även göra några av de tunga sakerna som exempelvis under badkaret, bakom kyl och frys, bakom spis och diskmaskin. Fönsterputs kan man också göra någon dag i förväg. På det sättet så blir det inte så mycket kvar som tar tid på flyttdagen, och det kan gå snabbt att bara svepa runt med rengöring av de synliga ytorna. Vi rekommenderar att läsa mer på denna hemsida: https://www.städfirmaörebro.se/flyttstad

Få hjälp under flytten av en flyttfirma

22 apr 2020

Att flytta är en stressful tid i ditt liv, och att behöva hantera flytten kan vara en mardröm. Gör det enklare för dig på dagen genom att anställa en flyttfirma i Växjö för alla tunga lyft.

Visste du att svenskar flyttar i genomsnitt 10 gånger i deras livstid? Det betyder att 10 gånger i ditt liv kommer du att packa ihop hela ditt hem och sedan flytta. Det tar mycket tid, och är dessutom jobbigt. Men det finns något som du kan göra för att göra det enklare för dig. Du kan anställa en flyttfirma i Växjö för att utföra arbetet åt dig. Du slipper fråga familj och vänner om hjälp, och hyra en skåpbil. Något annat att tänka på är att anställa en firma för flyttstädning. Då slipper du verkligen att göra allt det jobbiga själv, och du kan helt enkelt fokusera på ditt nya hem.

Att tänka på innan du anställer en flyttfirma

Det finns många firmor att välja mellan och det är svårt att veta vilken som är den bästa. Det finns också tyvärr firmor som inte går att lita på och som du vill undvika helt och hållet. Ett bra sätt att hitta rätt firma är att kolla omdömen online. Det ger dig en ärlig bild om firman så du vet att den går att lita på. Du vill inte att dina saker ska försvinna eller gå i sönder. Glöm heller inte bort att boka flyttfirman i tid eftersom det kan vara någon annan som ska flytta samma dag och som annars hinner boka före dig. Speciellt under helger då det är populärt att flytta. Det är rekommenderat att boka flyttfirman minst 30 dagar i förväg, gärna tidigare om du har möjlighet till det.

Vad ingår i priset?

Alla flyttfirmor erbjuder olika tjänster och priser för deras kunder. Så innan du bokar en flyttfirma är det viktigt att du kontrollerar vad som ingår i priset och att detta passar dig. Något som alla professionella firmor borde erbjuda dig är en försäkring. Om något skulle gå sönder så ingår detta i så fall i försäkringen. Vissa firmor erbjuder också att hjälpa till att packa ditt hem som en del av deras tjänster. Innan du bokar en firma är det alltid värt att få en kostnadsfri offert. Kolla gärna med några olika firmor och jämför mellan tjänster och priser. Vissa firmor tar betalt per timme, medan andra firmor tar betalt per dag. Vi rekommenderar denna hemsidan:https://www.flyttprinzen.se/

Behöver du magasinering i Göteborg?

19 mar 2020

Ska du flytta till Göteborg och behöver magasinering i Göteborg? Har man en bostad som inte rymmer alla ens saker, eller behöver renovera och har behov av att tömma bostaden så att alla hantverkare kommer åt där det behövs, så kan man ha behov av en bra magasinering i Göteborg. 

Just i Göteborg finns det ett 50-tal magasineringar som man kan välja mellan. Det är ju viktigt att man kan få tag i en magasinering som är bra och säker. Det är ju inte alla magasineringar som är säkra, eller som håller så bra standard som är särskilt bra för sakerna som man förvarar där.

Bra kriterier att tänka vid val av magasinering

1. Lagom temperatur på magasinet

Ska man välja en magasinering som ska vara bra för ens möbler och saker, är det viktigt att välja ett som är lagom torrt, men inte för torrt. Ett som har lagom med värme. Det måste ju inte vara 20 grader varmt, men åtminstone 15 grader varmt för att inte sakerna ska fara illa. Det vore ju inte bra om sakerna frös till is medan man har dem magasinerade.

2. Säker förvaring är viktigt

Sedan kan det vara bäst att välja en förvaring som är säker. Man vill ju inte att sakerna ska försvinna medan man har dem förvarade någon annanstans. Bor någon i samma hus där de förvaras är de ju ganska säkra. Bäst är ju om det finns personal som ser till att sakerna är säkra och som vaktar dem dygnet runt. Jo, det finns sådana magasineringar. Det finns sådana magasineringar som både är säkra och som är lagom varma, torra och som förhindrar skadedjur att ta sig in och förstöra sakerna.

3. Nära och till hands

Det är bäst om man kan hitta en magasinering som ligger nära, ifall att man behöver hämta någon sak, eller vill titta in och kontrollera att allt är bra. Ligger magasinet på andra sidan stan kan det bli bökigt att komma till platsen och se över sina saker. 

Hitta bra magasinering i Göteborg

Vill man så kan man googla "magasinering Göteborg" för att hitta den bästa magasineringen för en. När man har fått några bra förslag av Googles sökmotorer så är det bara att välja och vraka. Välj då gärna efter de kriterier som vi här har angett så att du kan välja och få tag i en bra magasinering som passar just dig.

Vad innebär en flyttstädning i Nyköping?

17 mar 2020

Om man inte städat bakom spisen sedan man flyttade in för tjugo år sedan, och man ska flytta, då är det kanske en idé att anlita ett företag för flyttstädning i Nyköping. Här kommer lite tips.

Att flyttstäda innebär att man städar ur sitt gamla hem när man flyttat och innan den nya boende flyttar in. Det är både trevligare att flytta in i ett hem där ingen smuts från den gamla boende finns kvar och dessutom kan man bo in sig i det nya boendet en tid innan man behöver ge sig på den första egna städningen. När man bor i ett hem så är det möblerat och skåp och lådor brukar vara fulla med saker. Då är det svårt att komma åt att städa och därför brukar man avsluta flytten med flyttstädningen eftersom det både går snabbare och slutresultatet blir bättre.

Ett par sitter på golvet bredvid flyttlådor

Hur utför man en flyttstädning?

En flyttstädning innehåller alla moment som en ordinär vanlig städning har, men när det gäller flyttstädning så är det viktigt att precis alla ytor ska vara så rena som möjligt. Detta kan vara ytor som man kanske aldrig rengjort. Under badkaret, bakom spisen, bakom radiatorerna. Det är inte många som rengör de ytorna regelbundet så de kan vara mycket smutsiga och verkligen i behov av rengöring. En flyttstädning brukar också göra en total översyn över tak och väggar och avlägsna all spindelväv och fläckar som har uppstått genom åren. Man städar också i alla skåp och lådor, i skafferier och garderober. På vinden och i källaren, tvättmaskin och diskmaskin. Spisen, ugnen och mikron. Fönster ska putsas, badkar eller duschkabin ska skrubbas skinande rena. Det går även att beställa en grovstädning av garage och förråd om man så önskar.

Varför ska man anlita en städfirma för flyttstädningen?

Man kan anlita en städfirma om man inte hinner eller kan städa själv, men det finns andra anledningar till att låta en städfirma flyttstäda. Städfirman är vana vid att flyttstäda och vet precis vad som ska göras och har dessutom rätt medel och verktyg för att snabbast, lättast och bäst kunna få bästa resultat. När man anlitar en firma för att sköta sin flyttstädning i Nyköping så kan man dessutom luta sig tillbaka, för om något skulle missas eller något klagomål komma från den nya boende, så är det städfirman som går i svaromål. Det är de som får korrigera eventuella brister, och inte den som anlitat städfirman.

Flyttstädning i Luleå – mission possible

12 mar 2020

Behöver du flyttstädning i Luleå? Hur går du tillväga för att hitta det bästa städföretaget och vad ingår i en flyttstädning? Få reda på detta och lite mer i denna artikeln.

Luleå är en av Sveriges kallaste städer. Är det så att du har hittat en finare och bättre lägenhet som du ska flytta till behöver du utan tvekan flytthjälp. Detta inte bara för att slippa bära allt i kylan utan för att det går snabbare och du får tid över till trevligare saker, som att fix till i din nya lägenhet. I flytthjälpen ingår inte bara att bära möbler från den gamla till den nya lägenheten utan också flyttstädning. Tack vare ett stort utbud av bra städtjänster anpassade efter olika flyttuppdrag är idag en flyttstädning i Luleå inte bara möjligt utan rentav trevligt uppdrag. Hur gör du för att hitta ett kunnigt och erfaret städföretag som kan flyttstädning ut och in? Bästa sättet är att söka på nätet. Ytterligare ett hett tips är att fråga någon som nyss flyttat och använt sig av sådana tjänster. Det viktigaste är att välja ett team som inte bara har den rätta kompetensen utan är redo att anpassa sina tjänster efter dina behov och önskemål.

Vad ingår i en flyttstädning?

Vilka städmoment som kommer att ingå i en flyttstädning beror helt och hållet på kundens överenskommelse med städföretaget. Visserligen erbjuder de flesta städfirmor de så kallade standardpaket men det går även att plocka bort vissa tjänster därifrån eller lägga till sådana som behövs men inte finns. I de allra flesta fall ingår det grundlig rengöring av väggar, kök (därmed även spis och kyl) samt fönsterputs. Självklart, rengörs det även bad och badrum. Vissa behöver även städning av garderober och andra vitvaror som lämnas i den gamla lägenheten. Idag är det vanligt för städfirmorna att använda sig av miljövänliga medel. Dessa brukar ingå i det totala priset.

RUT – avdrag vid flyttstädning i Luleå

RUT är en förkortning för Rengöring, Underhåll och Tvätt. RUT – avdraget är nämligen ett avdrag som endast gäller privatpersoner. Det ger möjligheten till skatteavdrag för hushållsnära tjänster inklusive flyttstäd. Det enda som krävs för att ansöka om RUT – avdrag är en bevislig inkomst i Sverige. Avdraget har vissa begränsningar. En privatperson är berättigad till 50 000 kronor i RUT -avdrag per år. Vid två personer i ett och samma hushåll kan summan nå upp till 100 000 kronor. Om summan redan har nått upp till 50 000 kronor kan du inte ansöka om ett nytt bidrag förrän nästa år.

Drömmen om ett nytt boende börjar här

12 mar 2020

En flytt kan vara början på något fantastiskt, en dröm som blir sann. Det kan ske med hjälp av en flyttfirma eller en fullstuvad bil som hostar iväg mot framtiden. Ska du flytta? Läs mer här!

Flyttar gör man allt oftare både inom och utanför Sverige. Idag flyttar människor många gånger i sitt liv och då är valet av flyttfirma viktigt. Man kan välja billigaste möjliga modellen och sköta allt själv med egen bil, eller kanske ännu hellre en kompis bil. Hyra bil går ju förstås också bra. Annars finns mängder med olika alternativ hos olika flyttfirmor. Det kan till och med vara billigare, inte bara enklare, att låta en firma ta hand om saken. Flyttfirmor har en erfarenhet som vida överträffar vanliga dödligas. De packar och bär och sorterar så att allt kommer på sin plats omedelbart. Dessutom är det helt, vilket man inte alltid kan vara säker på när man själv väljer att ta på sig ansvaret. Eller om det nu är ens kompisar som tappar diverse ovärderligt arvegods, om man nu är lycklig ägare till något sådant. Man får helt enkelt sina saker i ordning utan problem och snabbt dessutom.

Kartonger och en soffa

Olika sätt att flytta

Är det då dyrt att flytta? Eller krångligt? Hur ska man egentligen tänka kring det här? Det beror på vad man jämför med så klart. Är man student och behöver en flyttfirma i Linköping till exempel, så kan man få RUT-avdrag. Pensionärer kan ofta få rabatt. Man kan välja att packa och bära allt själv och så sköter firman enbart transporten. Detta kan vara smidigt när man har få och inte så tunga saker, eller om du är ung och stark, eller bara vill imponera på din omgivning. Andra möjligheter är att man bara packar och flyttfirman både bär och kör ens ägodelar till den nya bostaden.

En lyxig flytt

Lyxvarianten består i att man enbart lämnar nyckeln till sin gamla bostad och själv kör sin limousin eller vad man nu väljer för färdmedel till den nya bostaden och flyttfirman sköter allt med flytten. Smidigt är bara förnamnet, man slipper såväl onda ryggar som knän. Det är helt enkelt så att man får välja huruvida man vill imponera på sin omgivning med sina muskler, eller sin limousin, fast med tanke på miljön och hälsoaspekten så är nog musklerna att föredra. Det är dock svårt att bära möbler själv så det finns tillfällen när en flyttfirma är nödvändig och välkommen. Vi rekommenderar denna sajt: https://www.flyttfirmalinköping.se

En flyttfirma i Norrköping kan lösa flytten

2 mar 2020

Står du inför behov av en flyttfirma i Norrköping? Flytta är oftast spännande och något man ser fram emot, men kanske inte just själva flytten av möbler. En flyttfirma underlättar flytten.

Flytta är oftast spännande. Det är en ny bostad som väntar och man vill komma igång med att inreda och fixa i ordning. Själva flyttandet av möbler och prylar är sällan det roliga. Det är alltid mycket att tänka på vid en flytt och väljer man att anlita en flyttfirma i Norrköping blir livet smidigare. Dessutom slipper man engagera vänner och familj samt slita på ryggen. Flyttfirmor har också försäkringar och idag råder det konkurrens på marknaden så det behöver inte alls blir så dyrt. Då får man mer tid över till den nya bostaden och slipper ta ledig från jobbet.

Checklista inför flytten

Det är mer som ska till vid en flytt än bara själva flyttandet av saker. Därför är det bra att skriva en checklista så man inte vaknar mitt i natten och inser man glömt adressändra eller teckna en ny hemförsäkring.

Så här kan en checklista se ut:

  • Flyttanmälan och eftersändning av post.
  • Flytta hemförsäkringen, se till att den är anpassad efter den nya bostaden.
  • Flytta el och internet
  • Se över avtal för sopor och vatten
  • Ska ni flytta ihop och bli sambos så är det en bra idé med samboavtal
  • Boka tid för slutbesiktning om det är hyresrätt

Missa inte förberedelserna inför flytten

Väljer du en flyttfirma så kommer de ge dig instruktioner för vad du behöver tänka på när du packar ner och hjälpa till med att ordna flyttkartonger. Ska du göra allt själv så se till att planera packningen. Skaffa dig tillräckligt med flyttkartonger, det går att köpa begagnade flyttkartonger. När du packar ner, tänk på vikten och se till att inte ömtåliga saker hamnar i botten. Det underlättar mycket om man är noga med att märka upp kartongerna med ömtåligt och vilket rum de tillhör. Se till att inte packa ned sådant du kommer behöva. Det är också bra att se till att ha en flyttväska där du kan stoppa ner det sista från exempelvis badrummet. Borsta tänderna vill man gärna göra även på flyttdagen. Boka din flyttbil i tid, framför allt om det är i tider då studenter flyttar. När det kommer till slutstädningen, tänk då på att lämna städtillbehör så du slipper släpa dessa fram och tillbaka. Slutstädningen är en procedur i sig själv så skriv gärna en checklista för detta också. Läs mer på: https://www.flyttfirmanorrköping.nu

Ska du flytta till Eskilstuna?

29 feb 2020

När du ska flytta till Eskilstuna kanske du väljer att anlita en flyttfirma i Eskilstuna? Det är ingen dum idé då en flyttfirma så klart är mobil och kan ta flera kunder som ska flytta kors och tvärs över landet. När de packar för en familj som ska flytta från Stockholm till Eskilstuna, så flyttar de sedan bohag för en annan familj från Eskilstuna, till Göteborg, och från Göteborg till Malmö och så vidare. De flesta flyttfirmor är vana vid att flytta för familjer över hela landet och även till andra länder än Sverige.

Men för den som ska flytta till Eskilstuna, väntar en ny härlig och spännande tid som ny eskilstunabo. Här finns en medeltida historia med Radermachersmeder och svedjor, man fiskade ål en gång i tiden i Esklstuna ån som flyter genom staden och som då utgjorde en hamnstad för både Mälarens båttrafik och led för handeln från och till Bergslagen. Eskiltsuna omnädes först som Tuna stad, men fick sedan sitt namn från kulten kring Sankt Eskil.

Eskilstuna närmaste staden i Mellansverige

Idag har Eskilstuna blivit centralort för hela Södermanland, stället som förre statsministern Göran Persson kallade för den vackraste platsen på jorden. Här bodde det över 70.000 personer under 2018 och mer än 100.000 personer kring Eskilstuna, Torshälla och mindre orter runt om på landsbygden. Idag är närheten till både Stockholm, Uppsala, Strängnäs, Arboga, Katrineholm, Enköping, Västerås, Örebro, Mariefred och många andra städer, som finns i Södermanland och Svealand, liksom Uppland slående. Vill man ha nära till många andra viktiga städer bör man bo i Eskilstuna. Om man till exempel har behov av till exempel affärer i många olika städer, är det ingen dum idé att bo i Eskilstuna och kunna sköta affärerna som finns på alla dessa orter.

Flytta är ett stort projekt

Att flytta innebär en stor förändring och att få med sig alla saker som man både behöver och vill få tag i, innebär att man ska ha ett gott minne och dessutom tänka igenom många praktiska saker; har du bokat flyttfirma eller flyttbil? Har du alla packlådor som du kommer att behöva packa i? Har du tänkt igenom flyttstädning – vem ska ta hand om den? Får du hjälp att transporter alla saker, eller ska du göra allt själv? Möbler är svåra att kunna bära ut och in på egen hand. Stora möbler som soffor, sängar och bokhyllor kan vara besvärliga att bära på egen hand om man inte har någon som kan bära sakerna med en. Se i stället till att anltia en flyttfirma som gör det möjligt att få allt med sig på en och samma gång.

Tid för förändring hemma

28 feb 2020

När det börjar bli fullt med möbler och andra grejer i lägenheten som man egentligen inte har plats med, då är det dags för en rensning. Kanske vill man spara undan en del och slänga lite annat?

I perioder så känner nog många ibland att det är alldeles för mycket saker och grejer överallt där hemma. Man behöver ta tag i sitt hem och försöka att strukturera upp saker och ting lite grann, för att få en bättre överblick. Kanske kan man genom en rensning av sina saker slänga en hel del till återvinningen och en del grejer kanske helt enkelt går att sälja vidare eller förvara någon annanstans? En del prylar som vi samlar på oss genom åren har ett sentimentalt värde för oss och de vill vi ogärna slänga eller sälja. Men det kan ändå vara för trångt för att kunna ha kvar sakerna hemma, då får man se till att omstrukturera lite bland sina saker.

Stora, tunga saker som tar upp plats

Saker som har fått en plats i vårt hjärta har vi ofta svårt att göra oss av med. Dessa saker kanske har en betydelse för oss på ett djupare plan. Skänken i hallen som vi har fått av en släkting som en gång stått oss väldigt nära och pianot i vardagsrummet är ärvt av ens föräldrar. Då just piano är en sådan typ av sak som tar mycket plats, bör man se till att det används också om man ska ha det hemma. Men om det inte är så att man använder sig av pianot särskilt ofta, så kan det vara bra att transportera bort och förvara det någon annanstans, om man nu inte vill sälja det förstås.

Magasinering av stora saker

Man kan välja att hyra in sig på någon typ av magasin, där de kan förvara ens saker under tiden som de inte används. Om det är ett stort och tungt föremål som behöver transporteras så erbjuder dessa ofta även pianoflytt och liknande. Det är en summa som man får betala varje månad eller kvartalsvis, för att få ha sina grejer i ett av magasinets rum. Beroende på hur stor magasinering som man behöver för sina saker, så kan kostnaden för detta variera. Företag som erbjuder magasinering och flytt av piano till exempel, har ofta uppvärmda lokaler där ens möbler och saker är säkra för både väta och kyla. Vi skulle rekommendera denna sida: https://www.pianoflyttstockholm.com/

Hur går en kontorsflytt i Stockholm till?

10 feb 2020

Är det någon skillnad på en privat flytt och en kontorsflytt i Stockholm och hur hanterar man värdepapper? Hur går det till när man flyttar ett kontor och vad hjälper flyttfirman till med?

När man ska flytta ett kontor så är mycket liknande hur man flyttar sitt boende, men en del saker är ganska olika också. På ett kontor kan i stort sett alla papper vara viktiga och en del kan till och med vara ovärderliga, och dessutom mycket stöldbegärliga. Samma gäller datorerna på kontoret och de ritningar, filmer, värdepapper, värdesaker med mera, som förvaras beroende på vilket slags kontor det är. Därför anlitar många företag vaktbolag för delar av eller hela flytten, förutom en flyttfirma. Kanske kan man samla det viktigaste i ett kassaskåp som flyttas separat. Eller så är det så pass mycket som är så viktigt att i stort sett hela flytten blir en värdetransport. Gäller det mycket stora värden så kan man anlita både ett vaktbolag och ett företag som utför värdeflyttningar.

Packad kontor redo att flyttas

Rensa och kasta

Vid en kontorsflytt i Stockholm kan det vara ett perfekt tillfälle att rensa och kasta det som man inte behöver ta med sig. Det kan vara möbler, förvaring eller andra inventarier som man väljer att kasta eller ge bort till personalen. Om det är större mängder inventarier så kan man anlita en auktionsfirma som tar hand om det som inte följer med i flytten. När det gäller dokument som man inte vill ta med sig så är det vanligt att man hyr in antingen en dokumentförstörare eller ett speciellt dokumentkärl som man kan hyra av vissa återvinningsföretag. Kärlet går att låsa och företaget garanterar att alla dokument som kastas i kärlet kommer att förstöras utan risk för spridning eller läsning.

Flytt och städ

Om man väljer att anlita en flyttfirma så är det ofta samma företag som även flyttar bohag åt privatpersoner. Själva flytten är precis likadan och vill man så kan man även anlita flyttfirman till att emballera och packa i kartonger. När det gäller möbler och andra tyngre objekt så har flyttfirman alla möjliga verktyg för att flytta dessa utan risk för möblernas skick och flyttpersonalens hälsa. Efter att flytten är klar så ska de gamla lokalerna nu flyttstädas och då kan man välja mellan att anlita städfirman som utfört kontorsstädningen eller att anlita någon som är specialiserad på just flyttstädning av kontor.

När du behöver flyttfirma i Farsta

11 jan 2020

NÄr du ska flytta i den södra delen av Stockholms området som till exempel i Farsta kan man komma undan med den ofta jobbiga flytten. Behöver man bär hjälp är det inte alltid som man har starka släktingar, kompisar, bekanta eller familjemedlemmar som man kan fråga om hjälp. Då kan man behöva särskild muskelkraft av professionell flyttfirma i Farsta.

Flyttfirma i Farsta erbjuder även flyttstädning

Välj vilken hjälp som du vill ha

Förut fick man bara en slags hjälp av en flyttfirma, och den var själva transporten av packlådor och möbler. Resten fick man göra och ordna med själv. Numera kan man välja vilket som man vill få hjälp med; själva transporten, eller båda packning och transport, eller både packning, transport och flyttstädning. Dessutom kan vissa flyttfirmor till och med hjälpa en att magasinera de saker och packlådor som man vill flytta och som man inte vill ha på den nya adressen men som man ändå vill ha kvar.

  1. Packning. Vill man kan man få en flyttfirma och komma och packa ner allt som man vill ha med sig till den nya adressen. Då har de till och med, med sig, egna packlådor och packar oerhört snabbt allt som ska med. Efter flytten packar de även upp allt som ska uppackas, lika snabbt. Oftast går det på en enda dag när de både packar och packar upp allt.
  2. Flytten. Vill man att de kommer och transporterar allt från den gamla till den nya adressen, kommer de tidigt på morgonen och flyttar allt åt en. Att bära allt och få in i lastbilen brukar även det gå på endast några timmar,  det går mycket snabbt alltså. Så vill man få allt att hända mycket snabbt bör man anlita en flyttfirma.
  3. Uppackning. Om man begär att en flyttfirma ska packa, brukar de även packa upp. Då ser de till att allt blir uppackat väldigt snabbt. Det brukar även det gå på en enda dag. Jämför det med när man själv packar upp. Allra snabbast, om man ska göra det själv, brukar det gå på en vecka. Vissa tar hela år på sig för att packa upp allt.
  4. Flyttstädning. Är man less på att flyttstäda själv så kan man be en flyttfirma att flyttstäda åt en. Då kommer de och flyttstädar när man är färdig med sin packning och allt är utburet och det är tomt i bostaden. Då ser de till att städa så att hyresvärd eller nästa bostadsägare blir nöjd. Här är det viktigt att alltid välja en flyttfirma som har garantier på sin flyttstädning.

Så genomför du en lyckad kontorsflytt

30 dec 2019

Dags för företaget att förflytta sig och växa i nya lokaler? Följ våra tips – så genomför du en lyckad kontorsflytt. 

Planera 

En lyckad flytt kräver alltid planering och så även en kontorsflytt. Det är många delar som ska klaffa och det är bra att ha en tidsplan för alla moment. När ska saker börja packas ner och hur, när ska flyttlasset gå och när planerar du att företaget ska vara igång igen efter flytten? Ju mer man planerar desto smidigare kommer flytten att gå så se till att sätta dig ner för att göra en riktigt bra flyttplan. 

Upplys medarbetarna i god tid 

En kontorsflytt kan bidra till ökad stress, inte bara för dig utan också för dina medarbetare. Så snart du bestämt dig för att företaget ska flytta till nya lokaler och du vet med säkerhet att det kommer att bli av är det viktigt att upplysa dom anställda om flytten. 

För någon kan det till exempel innebära att behöva börja åka kollektivt eller ta bilen till jobbet istället för att cykla och för någon annan kanske det bli närmre att ta sig mellan hem och arbetsplats. Att få reda på sådant ett bra tag i förväg gör att alla hinner processa det som händer och förhoppningsvis ta det med ro den dagen flytten kommer att äga rum. 

Involvera alla 

När flytten sedan börjar närma sig kan det vara en fördel att alla får plocka bland sina tillhörigheter på egen hand. Om varje person ansvarar för sin egen plats kommer ni kunna spara in en hel del tid. Ett smart sätt är att dela ut en flyttkartong till varje medarbetare som dom kan märka med sitt namn så kommer alla på ett smidigt sätt kunna komma på plats i dom nya lokalerna igen. 

Flyttfirma med helhetslösning 

Att genomföra en kontorsflytt på egen hand är mer eller mindre omöjlig. Åtminstone kommer det ta mycket tid och kraft och när man flyttar ett företag vill man gärna att det ska gå snabbt, så att man kan komma igång att jobba så snart som möjligt igen. Skrivbord, datorer, stolar, hyllor, skåp och annat ska förmodligen flyttas från det gamla kontoret till det nya och här kan det vara bra att leta efter en flyttfirma som både kan packa ned saker på den gamla platsen och ställa allt i ordning på den nya. 

Boka annan hjälp i tid 

Väl på plats i det nya kontoret kan man behöva utomstående hjälp med flera saker. Kanske behöver lokalen anpassas eller byggas om på något sätt av hantverkare. Kanske kommer du behöva hjälp att koppa in skrivare och andra nödvändigheter innan arbetet kan flyta på som vanligt igen. 

Oavsett vilken hjälp man behöver och från vem så ska man se till att boka in även dessa ett bra tag i förväg. Annars riskerar man att stå i sina nya lokaler i flera veckor innan man får problemen avhjälpta, vilket såklart kommer påverka företagets arbetsflöde på ett negativt sätt.

Letar du efter en flyttfirma i Nyköping?

30 dec 2019

Ska du flytta inom, utur eller till Nyköping? När man ska flytta är det ofta många olika saker som man bör komma ihåg; har du bokat lastbil för flytten? Hur ska du ordna med flyttstädningen? Har du kommit ihåg att flytta bredband, telefoni och adressändring? Elen måste flyttas, alla vänner och bekanta bör få den nya adressen så de hittar till dig.

Hur ska du genomföra själva flytten? Ska du göra allting själv eller behöver du hjälp med någonting av allt det som behöver göras? Eller så kanske du letar efter en flyttfirma i Nyköping? Då är det viktigt att anlita en flyttfirma med kapacitet som kan ta hand om allt sådant som ingår i en flytt.

Se till så att inget glöms bort

Har du en checklista för alla saker som du ska komma ihåg? Boka så tidigt som möjligt en lastbil eller en flyttfirma som kommer och tar hand om själva flytten. Många vill flytta antingen i början eller i slutet av månaden. Ingen vill flytta i mitten av månaden. Därför brukar flyttfirmorna erbjuda lägre pris om man kan tänka sig flytta i mitten av månaden. Så, om du nu redan vet när du ska flytta, se till att boka flyttfirma eller lastbil så att flytten blir av just den dagen som du önskar.

Skaffa en checklista och bocka av

Det är bra att skriva en egen checklista och sedan bocka av medan du utför alla viktiga saker. Har du bokat flyttstädning? Har du packat ner allt i förråd, garage och undanstuvade saker i garderober? Har du avbeställt elen? Har du packlådor? Om du skaffar dig din egen checklista så minimerar du de sakerna som man lätt glömmer bort i en flytt.

Läs mer om flyttfirma i Nyköping på: https://www.flyttfirmanyköping.nu.

← Äldre inlägg