Flyttips

Allt du behöver veta när du ska flytta

Hur gör man adressändring?

Hur gör man adressändring, ska man anmäla en flytt till Skatteverket och finns det andra, viktiga detaljer som bör tas om hand innan man sätter sig i flyttbilen? Vi tänkte gå igenom, lite kring det praktiska i samband med en flytt. Här gäller grundregeln att ju mer du får gjort innan du börjar packa dina kartonger – desto smidigare blir hela processen.

Det första man ska göra i samband med en flytt är att anmäla den hos Skatteverket. Det finns blanketter på deras hemsida som antingen går att fylla i online eller som går att skriva ut och skicka in via brev. Har du barn som ska flytta så ska båda vårdnadshavarna signera deras flyttanmälan. Detta om de är under 16 år. Man kan följa sitt ärende online genom att logga in med sitt bank-id och man kan därmed också se hur allting förflyter.

Anlita flyttfirma när du flyttar

I samband med att du genomför en flyttanmälan så kommer andra myndigheter – Försäkringskassan, Migrationsverket, Transportstyrelsen, CSN, Lantmäteriet och Pensionsmyndigheten – och företag – exempelvis banker och försäkringsbolag - att uppdateras med din nya information. Det gör att inga viktiga brev kommer att hamna på fel adress. Man bör dock komplettera även med andra saker för att vara på den säkra sidan. En adressändring sker bäst via sidan adressändring.se. Den tjänsten kostar pengar och om du är över 26 år så kostar det 498 kronor. Är du yngre än 26 så kostar en adressändring 249 kronor/år. Viktigt att poängtera är att det handlar om ett helt hushåll och inte per person. Vid en adressändring så kan man även se till att eftersända posten till den nya adressen. Det gör att man inte missar några brev eller fakturor. Se till att ha detta klart redan vid ankomst till din nya adress.

Säga upp- och flytta abonnemang

Utöver en flyttanmälan och en adressändring så bör man även vara på det klara med att vissa abonnemang måste ändras eller avslutas. Återigen: var tidigt ute med detta och ring allt från elleverantörer till bredbandsbolag. Även fast telefoni kan ses över; den lösningen kanske inte är fullt lika vanlig idag som förr dock. Där har vi de viktigaste detaljerna rent praktiskt i samband med en flytt. Detaljer som gör att du snabbare kan acklimatisera dig och känna trivsel i den nya bostaden. Gällande det rent fysiska så finns det dock lite andra infallsvinklar och saker att tänka på. Vi tittar närmare på det.

Ska du anlita en flyttfirma?

En flytt är ett projekt som dels tar tid, som dels är fysiskt påfrestande och som dels också kräver hjälp av andra – exempelvis släkt och vänner. Det smidigaste sättet är att ta professionell hjälp och låta en flyttfirma sköta allting. Det kostar pengar, men väldigt mycket tyder på att det är värt varenda krona. Det finns en anledning till att många utbrister – aldrig mer! – i samband med att man flyttat. Om du ska flytta utan professionell hjälp så är rådet följande: var ute i god tid. Se till att packa alla kartonger på ett tidigt stadie, se till att hyra en flyttbil så tidigt som möjligt och se till att underlätta både för dig själv och för de som ska bära. Det senare innebär att du packar kartongerna lättare samt att du skruvar av alla ben och detaljer på exempelvis soffa och säng innan flyttdagen kommer. Ju mer du gör innan, desto lättare och mer friktionsfri blir flytten.

Tänk på flyttstädningen också!

Tänk även på att avsätta tid för det avslutande momentet i form av en flyttstädning. Den är obligatorisk att genomföra och det är något som kräver både tid och omsorg. Även här är det emellertid möjligt att ta professionell hjälp i form av en städfirma. Tjänsten är inkluderad i Rut-avdraget och det innebär att du – med att tak på 50.000 kronor per år – kan dra av halva kostnaden för arbetet. Överväg den lösningen. Det är sällan roligt att återvända till den gamla bostaden enbart i syfte att städa.

30 Sep 2019